Newsletter je forma e-mailové rozesílky, která chodí lidem, kteří se přihlásili k jejímu odběru.
Většinou si newsletter spojíme s online světem, nicméně může chodit i fyzicky (opravdu mi jeden chodí i do schránky).
Tento článek se bude věnovat především newsletterům obsahovým (kdy v rámci nich tvůrci tvoří originální obsah). Nechám stranou newslettery čistě propagační (posílání slev), ty jsou totiž především doménou emailového marketingu.
Proč se obsahovými newslettery tedy vůbec zabývat?
Proč psát newsletter
Důvodů je řada, pojďme si vy rychlosti představit tři nejpádnější.
1. Je váš
- Google změní algoritmus,
- sociální sítě vám dají shadow ban (váš obsah se přestane zobrazovat vašim fanouškům)
- Zdraží se reklama a najednou nebude tento zdroj profitabilní…
Může se toho stát spoustu. A často ovlivníte jen svůj konec transakce. Bohužel.
Newsletter to má jinak.
S newsletterem vlastníte celou infrastrukturu. Je váš a dokud budou chtít lidé číst vaše zprávy, budou moci.
2. Personalizace i škálovatelnost v jednom
Lidé jsou zvyklí u emailů na osobní sdělení. Píšou nám známí, kolegové, rodina… I proto email neustále kontrolujeme. A víme, že lidé píšou nám.
Na sociálních sítích je to jiné, ty jsou spíše takovým jarmarkem, kde se ostatní překřikují, snaží se vaši pozornost zaujmout, získat.
Newsletter je naopak místem, kde pozornost často dáváme.
Zároveň je newsletter skvěle škálovatelný a jestli napíšete osobní zprávu 15 lidem nebo 15 000 vlastně není žádný rozdíl.
3. Čísla
Říká se, že má email ROI (návratnost investice) okolo 36x.
Další často zmiňovanou statistikou je, že každý 1 (aktivní) odběratel má hodnotu přibližně $1 měsíčně (i když je to nejspíše méně).
Každopádně ve srovnání s ostatními marketingovými kanály, jde o velmi působivá čísla.
O efektivnosti newsletteru jsem se přesvědčil i při své minikampani, když jsem prodával online kurz v zahraničí. Absolutní čísla nejsou nijak zajímavá, ale trend v poměru tržeb je zřejmý.
Více se dozvíte v mém velkém článku na toto téma.
O newsletteru jsem několikrát psal i zde na blogu, například v článcích Nejlepší nástroje pro newsletter nebo 5 překvapivých důvodů, proč psát newsletter.