Newsletter – vše, co potřebujete vědět (2023)

Vojtěch Bruk

O newsletteru jsem psal již vícekrát, ale rozhodl jsem se sepsat komplexní článek se vším potřebným. Pusťme se tedy do toho.

newsletter

V tomto článku se dozvíte vše, co potřebujete vědět o newsletteru.

Newsletter je z mého pohledu nejpodceňovanější marketingový kanál. Že jsem nadšený fanoušek, jste si už ale asi všimli.

V tomto článku se dozvíte proč.

Co je newsletter

Newsletter je psaný obsah, který na pravidelné bázi chodí lidem, kteří se přihlásili k jeho odběru.

Většinou si newsletter spojíme s online světem, nicméně může chodit i fyzicky (opravdu mi jeden chodí i do schránky).

Tento článek se bude věnovat především newsletterům obsahovým (kdy v rámci nich tvůrci tvoří originální obsah). Nechám stranou newslettery čistě propagační (posílání slev), ty jsou totiž především doménou emailového marketingu.

Proč se obsahovými newslettery tedy vůbec zabývat?

Proč psát newsletter

Důvodů je řada, pojďme si vy rychlosti představit tři nejpádnější.

1. Je váš

  • Google změní algoritmus,
  • sociální sítě vám dají shadow ban (váš obsah se přestane zobrazovat vašim fanouškům)
  • Zdraží se reklama a najednou nebude tento zdroj profitabilní…

Může se toho stát spoustu. A často ovlivníte jen svůj konec transakce. Bohužel.

Newsletter to má jinak.

S newsletterem vlastníte celou infrastrukturu. Je váš a dokud budou chtít lidé číst vaše zprávy, budou moci.

2. Personalizace i škálovatelnost v jednom

Lidé jsou zvyklí u emailů na osobní sdělení. Píšou nám známí, kolegové, rodina… I proto email neustále kontrolujeme. A víme, že lidé píšou nám.

Na sociálních sítích je to jiné, ty jsou spíše takovým jarmarkem, kde se ostatní překřikují, snaží se vaši pozornost zaujmout, získat.

Newsletter je naopak místem, kde pozornost často dáváme.

Zároveň je newsletter skvěle škálovatelný a jestli napíšete osobní zprávu 15 lidem nebo 15 000 vlastně není žádný rozdíl.

3**. Čísla**

Říká se, že má email ROI (návratnost investice) okolo 36x.

Další často zmiňovanou statistikou je, že každý 1 (aktivní) odběratel má hodnotu přibližně $1 měsíčně (i když je to nejspíše méně).

Každopádně ve srovnání s ostatními marketingovými kanály, jde o velmi působivá čísla.

O efektivnosti newsletteru jsem se přesvědčil i při své minikampani, když jsem prodával online kurz v zahraničí. Absolutní čísla nejsou nijak zajímavá, ale trend v poměru tržeb je zřejmý.

651

I když vám třeba výše zmiňovaná čísla (ROI a hodnota odběratele) přijdou nadstřelená, zkuste se přesvědčit na vlastní newsletter! Dost možná budete překvapeni.

P.S. Statistiky jsou, dle mého, zkresleny tím, že do newsletteru se dá investovat jen do určité hranice. Lze investovat 10 000 Kč, nicméně milion už za newsletter (narozdíl od jiných forem propagace) neutratíte. Zatímco tedy ROI bude ohromná ROC (kapitálová návratnost) nebude nic moc. Věřím, že newsletter je skvělý nástroj, ale pokud není psaní newsletteru vaším primárním předmětem podnikání, vždy bych jej doplnil i dalšími aktivitami.

Kromě těchto třech nejpádnějších důvodů, jsem jich v článku proč psát newsletter zmínil dalších několik.

Nicméně nic se nevyrovná tomu, přesvědčit se na vlastní kůži.

Mám však s newsletterem vůbec nějaké osobní zkušenosti, když ho zde tak adoruji?

Moje zkušenosti s newsletterem

K newsletterům mám blízko a vždy mě bavily. Ať už jako tvůrce nebo čtenáře (to mi přijde důležité). K většině osobních projektů, co jsem kdy měl, jsem provozoval i newsletter (a občas přes něj i něco prodal viz výše).

WP – Meetup

Pokud vás to stále nepřesvědčilo, nevadí, nicméně už nemám co nabídnout :D.

Dobře, třeba mi ale trochu věříte a chtěli byste dát newsletteru šanci.

Jak tedy začít?

Nástroje pro newsletter

V článku nejlepší nástroje pro newsletter představuji spoustu softwarů, které vám začátek ulehčí a pomůžou vám s ním.

Zde vypíchnu jen to úplně nejdůležitější:

  • Pokud chcete psát newsletter přes nějakou platformu, využijte MailerLite.
  • Pokud chcete psát newsletter přes cizí platformu, využijte SubStack.

Pokud vás možnosti a nástroje zajímají více, v článku zmiňovaném výše najdete spoustu užitečných informací.

Jakmile se pro tvorbu rozhodnete a vyberete platformu, budete stát před další otázkou:

Jak získat více odběratelů do newsletteru

Taktik a tipů je spousta, pojďme se podívat na 4, které se mi osvědčily nejlépe.

1. Vytvořte lead magnet

Lead magnet je “dárek”, který vašim potenciálním odběratelům nabídnete za to, že se přihlásí do vašeho newsletteru.

Může to být

  • ebook zdarma
  • webinář
  • rychlá konzultace
  • pdf s 25 nejlepšími zdroji…

Cokoliv.

Nejde o to mít nejlepší lead magnet na světě. Sice se do něj vyplatí investovat klidně i absurdní množství času, ale ze začátku rozhodně platí: nějaký lead magnet > žádný lead magnet.

Vezměte si na pomoc Canvu a za odpoledne máte hotovo.

2. Vytvořte dobře konverzní stránku a tu zpropagujte

Přihlašovací stránka, kterou budete následně propagovat je často úhelným kamenem (ne)úspěchu vašeho newsletteru.

Jak takovou stránku vytvořit rozebírám třeba v článku Jak na přistávací stránku?. Nicméně vedle nešlápnete ani když se podíváte, jak to dělá konkurence a zkusíte její příklad kreativně napodobit.

Dobré je pak inspirovat se především v zahraničí u obřích (klidně oborových) newsletterů, kterým na podobných přihlašovacích stránkách vlastně stojí celé (obří) podnikání.

3****. Kvízy, audity, měření****

Jako lidé se milujeme testovat, měřit, porovnávat.

Jsme už prostě takoví.

Pokud máte alespoň trochu možnost cokoliv z tohoto na webu poskytnout, udělejte to.

  • Kvíz: 10 SEO otázek, které odhalí, jestli máte na to, obsadit první místo na Google
  • 5 anglických výrazů, které říká špatně 98 % čechů, patříte mezi ně?
  • Test: 3 primitivní účetní otázky, které odhalí, jestli máte na to se účetnictvím živit.

Princip chápete…

Můžete lidem ukázat výsledky a nabídnout možnost zaslání doplňujícího obsahu na mail (správné odpovědi, tipy, jak se zlepšit, aby v testu uspěli apod.).

Můžete být také méně “přátelští”, a pokud lidé budou chtít znát výsledek, tak musí zadat e-mail, na který jim jej pošlete.

Získáte více emailů, nicméně za cenu toho, že řadu lidí naštvete (nechci dát mail a ztratil jsem 3 minuty vyplňováním něčeho, čehož se nedozvím výsledek) a spoustu adres nebude příliš kvalitních.

Tak jako tak, vřele doporučuji taktiku kvízů vyzkoušet. Budete překvapeni, kolik odpovědí (leadů) se vám může přikutálet.

4. Patička emailu

U všech e-mailových adres, ze kterých je relevantní lidem o newsletteru říkat, si přidejte odkaz na přihlášení do podpisu.

Je to maličkost, ale maily píšete často a jakmile jednou podpis vytvoříte, jde o čistě pasivní zdroj kontaktů.

Pokud vás zajímají i další tipy, rozepsal jsem se o tématu v rámci článku Jak získat více odběratelů pro newsletter.

Užitečné odkazy

  • Blogletter je pak katalogem newsletterů v Česku a na Slovensku, přičemž můžete zdarma přidat i newsletter vlastní.

Slovo závěrem

Newsletter stojí za zkoušku. Je nízkonákladový, efektivní a v pohodě jej zvládnete i v jednom člověku. Navíc dává smysl i businessově.

Nechci se už ale opakovat.

Zkuste jej.

A dejte mi vědět v komentářích, jak jej vnímáte a jakou zkušenost máte s newsletterem vy?

Komentáře

Zanechte první komentář

Podobné články