SEO není o klíčovce, SEO je o tom jít lidem naproti

Vojtěch Bruk

Letošní WordCamp Brno, který jsem měl tu čest spolupořádat přinesl skvělý SEO panel. Pokusím se z něj shrnout to nejlepší.
WordCamp Brno - SEO

Obsah

LinkedIn
Twitter
Facebook

Těžké váhy SEO světa nezklamaly a na letošním WordCamp Brno přinesly tipy, které v 5 let zastaralém SEO e-booku vaší oblíbené agentury opravdu nenajdete.

SEO není o vyhledávačích, SEO je o tom, aby vás našli. Kdekoliv.

Tato myšlenka byla červenou nití celé debaty.

A co to vlastně znamená?

SEO dalece přesahuje vyhledávač Google, a to například na platformách jako:

  • obrázkové vyhledávání,
  • Google mapy,
  • Pinterest,
  • YouTube,
  • TikTok…

Mohou často nabízet mnohem níže visící šťavnaté ovoce, které jen čeká, než jej sesbíráte.

To se však často neděje.

Proč?

Protože analýza klíčových slov (stejně jako jakákoliv analýza) je dobrý základ, nicméně pokud exekutiva pokulhává, k ničemu dobrému vám nebude.

A v SEO, podobně jako ve většině oborů, je exekutiva vše. 100 Analýz vám může ležet pod stolem, ale dokud s nimi něco neuděláte, stojíte na místě.

Nicméně hodně firem a lidí se dle toho stále nechová. Což vám otvírá možnost využít řady příležitostí.

Na to, jak to může vypadat v praxi, se můžete podívat v rámci nejlepších tipů, které si z výstupů daných řečníků odnáším.

Filip Podstavec – SEO není o vyhledávačích, SEO je o tom, aby vás našli

SEO specialista ví, jaké jsou zdroje, které vám mohou přivádět organickou návštěvnost a jak fungují.

SEO hřiště je extrémně zajímavé především z důvodu, že je mnohem větší a zajímavější než si lidé, včetně řady SEO specialistů, uvědomují.

Představte si, že máte stánek s bramboráky. Zatímco většina kolegů rozbila stan na náměstí na vánočních trzích a konkurují si především vzhledem stánku, vy se vydáte před kostel, kde je zrovna 350 lidí na druhé adventní mši.

Po skončení se vyhrnou ven, chtějí si povídat, je jim zima a mají hlad.

A váš stánek s horkými bramboráky je na daném místě jediný způsob, jak vyřešit hned dva z těchto problémů (hlad a zimu).

Hodinu v kuse se nezastavíte a navíc si můžete říci téměř jakoukoliv cenu a váš výrobek může být téměř jakkoliv (ne)dobrý.

Jste tam jediní, a to vydá za vše ostatní.

Nemusíte soutěžit s ostatními pouze tam, kde již fungují. Musíte být tam, kde vás hledá vaše cílovka a zařídit, aby vás na daném místě mohla najít.

To si z Filipovy přednášky odnáším především.

Nicméně Filip zmínil i řadu praktických rad, přičemž níže najdete 3, které mi utkvěly nejvíce.

3 praktické tipy z Filipova povídání:

  • 1️⃣ Otevřete si Google Trends, podívejte se každých pár dní na klíčová slova ve vašem oboru, a jestli zachytíte něco smysluplného, nově hledaného (Trends zobrazují v sekci “Související dotazy”), napište o tom článek. Na nově hledané dotazy je většinou nulová konkurence.
  • 2️⃣ Sbírejte nízko visící ovoce, to může často spočívat, že pracujete na SEO tam, kde jej ostatní nedělají (sociální sítě, mapy, vyhledávání firem, videí,…)
  • 3️⃣ Budujte topical authority, tvořte content huby a vyhodnocujte vaše snahy na peníze, nikoliv na pocity

👉 Pokud si chcete přenesení těchto rad do praxe usnadnit, neváhejte využít Marketing Miner.

Martin Matějka – SEO je řemeslo, nikoliv akademická disputace

Fungující SEO je bez řádné a pravidelné exekutivy jen vlhký sen vašeho marketingového oddělení.

Za 18 let se Martin v oblasti SEO potkal téměř se vším.

Je však smutné, až zarážející, že s některými problémy se setkává stále dokola:

  • Nevhodně zapracovaná klíčová slova do architektury webu – prostě na webu neexistují relevantní vstupní stránky pro řadu dotazů. A nebo když existují, jmenují se úplně jinak, než jak je lidé reálně hledají.
  • SEO specialisté, kteří pošlou analýzu klíčových slov a tím jejich práce (stejně jako zadavatelova) končí. Je to velmi časté, a chodí za ním pak klienti, že už klíčovku mají, ale potřebují poradit, co s ní dál.
  • Chybějící procesy a pravidelná SEO exekutiva.

To je na jednu stranu ohromná škoda, na druhou to opět vytváří prostor příležitostí, kam se můžete s vaším projektem nahrnout.

SEO není popkorn.

Není rychlé, levné a ani jej neuděláte v mikrovlnce…

Pokud ho však berete vážně a budete se SEO aktivitám věnovat na pravidelné bázi, tak i poměrně jednoduchými věcmi můžete přeskočit mnohem větší množství konkurence, než byste čekali.

Důležité je vytrvat. Věřit tomu, že to, co v rámci SEO děláte, děláte pro své návštěvníky. SEO není nic jiného než postupné zlepšování webu. A to mají rádi jak lidé, tak vyhledávače.

A co mohou být první kroky k tomuto cíli?

3 praktické tipy z Martinova povídání

  • 1️⃣ Na jedno klíčové slovo/frázi jedna vstupní stránka! To je zlaté pravidlo, kterého by se měli všichni držet.
  • 2️⃣ Pokud nemáte k SEO analýze plán a kroky, jak ji uvést do praxe, rychle to napravte. Pokud jste firma zaveďte standardní procesy (tzv SOPs) a pravidelně kontrolujte, že se dané SEO kroky opravdu dějí.
  • 3️⃣ Vše, co pro váš web děláte (ať už přímo na něm, nebo mimo něj) děláte proto, abyste svým zákazníkům usnadnili cestu – poradili, nasměrovali, usnadnili výběr …

👉 Pokud si chcete Martinovu expertízu vyzkoušet v praxi, podívejte se na jeho služby nebo si s ním třeba zajděte na SEO rande.

Pavel Šenkapoun – Drzost a pokora je dokonalý SEO mix

Nejlepší copywriter jste vy.

Tato citace není jen schovaným odkazem na Pavlovy stránky. Tato citace odkazuje ještě k něčemu mnohem důležitějšímu.

Nikdo nezná vaše publikum tak dobře jako vy.

A můžete toho využít.

Pavel toho například využil napsáním článku 10 jazykových jevů, které vás přesvědčí, že česky možná zas až tak perfektně neumíte, který během několika let nasbíral statisíce zhlédnutí a byl sdílen i Robertem Zárubou.

Jak se mu to povedlo?

Těžko říci.

Rozhodně ale nebylo ke škodě, že Pavel:

  • zná své silné stránky,
  • nebojí se brnknout lidem na ego,
  • a zná své publikum i lidi, ke kterým mluví.

Když si pak všiml nějakého aktuálního problému (lehká namyšlenost kolegů), napsal zmiňovaný článek, kterým usadil hřebíček na hlavičku.

Tento framework můžete dost možná využít v rámci svého podnikání i vy. A Pavel je jasným důkazem toho, že dobrý text občas vydá za všechny technické optimalizace světa.

3 praktické tipy z Pavlova povídání

  • 1️⃣ Pořádně poznejte vaše publikum, zapisujte si, na co se vás lidé ptají, co od vás čekají, proč se k vám vrací…
  • 2️⃣ Buďte si vědomi svých silných stránek, a ty neváhejte zužitkovávat dle potřeby.
  • 3️⃣ Nebojte se jít s kůží na trh a napsat to.

👉 Pokud chcete vědět více, podívejte se na Pavlovo školení.

Vláďa Smitka – Ulehčete robotům život

Pokud vaše stránky nebudou indexovány, nemůže být o SEO v rámci prohlížečů ani řeč.

Google Crawler má omezený rozpočet a čas vaše stránky procházet a indexovat.

Vaším úkolem je mu to co nejvíce ulehčit.

Začít byste měli pravděpodobně tím, že se seznámíte s Google Search konzolí a podíváte se, jak je na tom váš web s indexací.

Pokud ne příliš dobře, pokuste se o nápravu a následně využijte opět konzoli k tomu, abyste se podívali, jestli vaše snaha přinesla nějaké ovoce.

Nicméně, indexací to nekončí, pojďme se podívat na tři další věci, které byste neměli opomenout:

3 praktické tipy z Vláďova povídání

  • 1️⃣ Základní trojnožka: SSL, rychlost, vnitřní prolinkování. To je povinnost, nikoliv možnost. Interní linky pak používejte tak, že na důležité stránky těchto linků vede většina.
  • 2️⃣ Kdekoliv to jde, využívejte schéma – recenze, produkt, článek… (dokáže jej vygenerovat i řada pluginů, například RankMath).
  • 3️⃣Podívejte se do logů Search Console a ujistěte se, že roboti nemají problém vaše stránky procházet.

👉 Pokud máte čas si chvilku počkat (Vláďa toho má hodně…) můžete si s technikáliemi nechat poradit přímo od odborníků z Lyntu.

Představení řečníků

Filip Podstavec

Filip je zakladatelem a CEO Marketing Mineru . Je předním odborníkem v Česku na linkbuilding a těžko byste hledali všestranějšího SEO specialistu.

Martin Matějka

Martin je ostřílený SEO generalista, který v oboru působí přes 18 let. Za tu dobu si prošel snad vším – od obchodníka přes ředitele agenturní SEO divize. Vede několik vlastních e-shopů (NaRybolov.cz ) a ve volném čase rád vytáhne kolo nebo nazuje běžecké boty.

Pavel Šenkapoun

Pavel je kreativec, písničkář, regionální básník a autor úspěšného blogu Nejlepší copywriter . Vede také kreativní agenturu pod značkou Logos  a pro radost publikuje texty a písně pod svým pseudonymem Leo Pank Ševelpuna

Vláďa Smitka

Vláďa je stálicí české WordPress komunity, přičemž byste v této oblasti těžko hledali otázku, s kterou by si nevěděl rady. Na WordCampu v SEO panelu zastupoval vývojáře a vnášel zajímavé technické podněty. Ve volném čase rád kutí.

🛠️ Doporučení na zdroje a nástroje:

Report z ostatních panelů

UX je o tom usnadnit lidem život

Performance: Výkon není volitelný

Copy: Když se neprodáte vy, prodá se někdo jiný

Celkové reporty z WordCamp Brno 2022

👉 Trocha WordPressu, spousta webařiny – report z Jan Polzera z webu Maxiorel

👉 WordCamp Brno 2022 – agentura Jirkont

Za korekturu mockrát díky Ivetě Zlatníčkové.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

LinkedIn
Twitter
Facebook