A/B testování je metoda, která se používá k porovnání dvou různých verzí webové stránky nebo aplikace. Cílem je zjistit, která verze je účinnější a má lepší výsledky.
Tato definice platí v světě digitálním světě online marketingu, s A/B testy se však lze setkat i ve výzkumu, akademickém prostředí, kde je definice trošku jiná – byť princip zůstavá podobný.
V češtině píše o A/B testování například Ondřej Ilinčev zde nebo zde. Jako jeden z nejpraktičtějších, pak považuji Ondrův článek Jak A/B testovat weby s malou návštěvností.
Jak A/B testování obvykle probíhá?
A/B testování se obvykle provádí tak, že se vybere malá skupina uživatelů, kterým se zobrazí jedna verze stránky (A) a zbytek uživatelů dostane druhou verzi (B). Poté se sledují různé měřitelné ukazatele, jako jsou například počet kliknutí, doba strávená na stránce nebo počet objednávek, aby se zjistilo, která verze stránky měla lepší výsledky.
Aby bylo A/B testování průkazné, je důležité rozumět statistickému vyhodnocování testů a umět výsledky správně interpretovat.
K čemu je A/B testování užitečné?
A/B testování je důležité pro optimalizaci webových stránek nebo aplikací. Pomáhá poskytnout věrohodná data o tom, co funguje a co ne, a umožňuje tak vylepšit design a funkčnost stránky na základě evidence-based dat a údajů.
Jaké nástroje k A/B testování využít?
Vždy záleží především na tom, v jakém prostředí se pobyhujete. Ve světě WordPress nabízí možnost A/B testů často samotné buildery (například Elementor) nebo řada pluginů, vypsaných třeba zde.