Podívejte se novou případovku z dokončeného webu Barbara Conana!
Přejít

4 tipy, jak tvořit obsah užitečnější než lžíce na boty podle Vojty Horáka

Vojtech Bruk
Vojtěch Bruk
Tvůrce profitabilních WordPress webů

Jelikož nás Vojta Horák miluje a nemá na práci nic lepšího než prosedět pondělí v autě na D1, mohla úderem 18:00 ztichnout brněnská kavárna Trojka a Vojta se chopit slova. Tématem byl užitečný obsah neboli Helpful content a Information gain. Kdo se přednášky účastnil, ví, že sama bezesporu užitečným obsahem…...

Jelikož nás Vojta Horák miluje a nemá na práci nic lepšího než prosedět pondělí v autě na D1, mohla úderem 18:00 ztichnout brněnská kavárna Trojka a Vojta se chopit slova.

Tématem byl užitečný obsah neboli Helpful content a Information gain.

Kdo se přednášky účastnil, ví, že sama bezesporu užitečným obsahem byla. Kdo se jí neúčastnil, může si níže alespoň přečíst souhrn toho, za mě, hlavního.

Co je informační přínos?

Informační přínos (information gain) je přesně to, co byste tipli. V podstatě jde o užitečnost, kterou má daný obsah pro uživatele. S tím, že čím více informačního přínosu (information gain) daný obsah má, tím se dá říci, že je užitečnější (více helpful).

Díky využití těchto kritérií pak dokáže Google efektivně zodpovídat otázky uživatelů a pro tvůrce obsahu vzniká jasná incentiva takový obsah tvořit.

💡 Pokud vás zajímá informační gain z techničtějšího hlediska (vzorečky, informační entropie, vztah k hlasovým asistentům a podobně…), můžete zkusit napsat přímo Vojtovi, nebo přijít na jeho přednášku na nadcházející SEOloger naživo.

Zaujala mě pak i zmínka o tom, že co je pro daného uživatele helpful mohou vyhledávače vyhodnocovat i na základě minulých interakcí uživatele s vyhledávačem nebo obecně jeho historie chování.

Po teoretickém úvodu se Vojta pustil do praktické části, aneb jak tvořit co nejužitečnější obsah?

Jak tuto část hodnotím, můžete vidět na fotce níže.

IMG 6251 1 scaled

4 tipy, jak tvořit maximálně informačně hodnotný obsah

1. Persony a scénáře

Pro efektivní obsah je potřeba rozumět, kdo jsou vaši návštěvníci a jaké mají potřeby.

Vojta doporučil si potřeby (scénáře) i návštěvníky (persony) specificky vydefinovat a kombinací těchto dvou věcí vytvořit matici.

A následně zajistit, že daní lidé v daných scénářích ve vašem obsahu najdou to, co hledají.

Toto byl pro mě osobně jeden z nejlepších frameworků pro tvorbu obsahu, které si z přednášky odnáším.

2. Vyzpovídat experty nebo alespoň klienta

Vojta radí, aby tvůrci obsahu vždy pronikli do tématu, než o něm začnou obsah tvořit.

Věří, že v Česku stále extremně chybí opravdu dobrý/expertní obsah, což je skvělá příležitost pro lidi, kteří jej dokáží tvořit a tuto díru zaplňovat.

Do tématu se pak dá proniknout několika způsoby:

  • dlouhými a hloubkovými rozhovory s klienty;
  • studiem;
  • vyptáváním se zákazníků/zákaznické podpory;
  • prolézáním fór/diskuzí s AI;
  • a mnohým dalším…

Je to těžké, ale není důvod, proč by to mělo být lehké.

Vaše konkurence si tu práci pravděpodobně nedá a pokud vy ano, můžete z toho masivně těžit, jak Vojta ukázal i na příkladech svých reálných projektů.

💡 Když copywriter o tématu opravdu neví skoro nic, může být i dobrou formou nechat obsah sepsat klienta / experta a následně to po něm jen “učesat”.

3. Chytře využívat AI

Vojta nepoužívá AI ani tak k psaní článků jako spíš k tomu, že dá AI již napsaný článek a zeptá se ji, co ji tam chybí…

Občas toto cvičení nijak užitečné není, často však můžete najít touto cestou ve vašem obsahu opravdu důležité mezery.

💡Propojte odborníky (primární výzkum) s AI, získáte tak hloubkový vhled do tématu (odborníci) a zároveň pokryjete téma velmi zeširoka (AI).

4. Odpovězte VŠECHNY relevantní dotazy

Odpovědět všechny relevantní dotazy k tématu, je jednou z nejlepších věcí co můžete udělat.

Vojta dotazy nachází typicky přes:

  • Ahrefs (trochu lepší než Marketing Miner, který také využívá);
  • našeptávač Google;
  • v rozhovorech se zákazníky/klientem;
  • průzkumem konkurence.

Odpovědi na dotazy často může sepsat i klient a obsahu to může (nejen ve vyhledáváčích) neskutečně pomoci.

IMG 6244 1 scaled

O čem dalším byla řeč?

Kromě výše zmíněného Vojta mluvil o SGE a jak se na ni připravit, o leštění aut, SEO pro strojírenské/průmyslové firmy a mnoho dalšího.

💡Pokud vás tato témata zajímají, můžete se na ně Vojty zeptat na jeho přednášce na SEO Logeru naživo, který se uskuteční 17.5. – 19.5.2024.

Závěr

Vytvářet kvalitní a hodnotný obsah je:

  • náročné,
  • komplikované,
  • zdlouhavé,
  • často drahé…

A proto může být vaše obrovská výhoda, když se do toho pustíte.

Při tvorbě obsahu více naslouchejte (správným lidem a zdrojům) než mluvte, pište články, které byste chtěli sami číst a nechte magii ať se stane)).

O to se chci alespoň po Vojtově přednášce pokusit já.

Vojto díky!

👇 a pokud vás cokoliv zajímá, neváhejte se zeptat.

Vojtech Bruk
O autorovi

Vojtěh Bruk

Baví mě prozkoumávat věci do hloubky. Proto píši tento blog. A taky se snažím svým klientům vydělávat co nejvíc peněz), to je druhý důvod.

Odběr novinek

Nechte si zasílat nejlepší a nejnovější články z blogu.

Newsletter simple
Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů
Kurz zvýšení návštěvnosti banner

Komentáře

Zanechte první komentář

Podobné články

Seo BootCamp 2023 – 15 praktických checklistů

SEO BootCamp je akce od SEO specialistů pro SEO specialisty. Šlo o první odbornou vícedenní akci, na které jsem v životě byl a zároveň mohu s klidem konstatovat, že z toho, co jsem zažil, šlo o akci absolutně nejlepší. Skvělá atmosféra, skvělí lidé, skvělé místo... A hlavně spoustu velice praktických tipů z přednášek českých SEO…

Vojtěch Bruk

3 klenoty z přednášky Davida Brennera

David Brenner pracuje jako in-house SEO specialista v Klenotě a do nejlepšího města na světě se přijel podělit o to, jak tam SEO automatizují. ???? ZDE najdete (se svolením autora) odkaz na celou přednášku. Důvodů proč se o automatizaci pokoušet je řada: Osobně pak vidím její největší přínos v provozní jednoduchosti (jakmile se jednou nastaví,…

Vojtěch Bruk