Co je b2b?

Rubrika: Online marketing
B2B neboli Business-to-Business je model podnikání, kdy firma prodává produkty nebo služby jiným firmám místo koncovým zákazníkům. Zjednodušeně řečeno, je…...

magda

B2B neboli Business-to-Business je model podnikání, kdy firma prodává produkty nebo služby jiným firmám místo koncovým zákazníkům.

Zjednodušeně řečeno, je to jako když velkoobchod prodává zboží maloobchodům, nikoliv přímo spotřebitelům.

Jak B2B funguje v praxi?

Představme si to na příkladě stavby domu. Developer nekupuje cihly přímo z továrny, ale od stavebního velkoobchodu. Ten zase nakupuje od výrobce. Každý v tomto řetězci je v B2B vztahu – firmy prodávají jiným firmám.

image 10

Hlavní znaky B2B:

  • Dlouhodobé vztahy mezi firmami
  • Větší objemy objednávek
  • Složitější rozhodovací proces (často rozhoduje více lidí)
  • Vyšší ceny jednotlivých zakázek
  • Důraz na odbornost a profesionalitu

Rozdíly mezi B2B a B2C (B2B vs B2C)

CharakteristikaB2BB2C
Cílová skupinaFirmy a organizaceKoncoví zákazníci
Rozhodovací procesRacionální, založený na datechEmocionální, založený na pocitech
Délka cykluMěsíce až rokyMinuty až dny
Hodnota zakázekVysoká (tisíce až miliony)Nižší (stovky až tisíce)
Počet zákazníkůMenší základna, klíčoví klientiVelká zákaznická základna
MarketingOdborný obsah, případové studieMasová reklama, emoce
VztahyDlouhodobé partnerstvíJednorázové transakce
Platební podmínkyFaktury, dlouhé splatnostiOkamžitá platba
Rozdíly mezi B2B a B2C

Příklady B2B:

Existuje nepřeberné množství příkladů B2B podnikání. Navíc i skoro každé B2C (od firmy pro zákazníky) podnikání se může stát B2B, když by firma začala najednou prodávat namísto koncových zákazníků dalším firmám.

Pojďme se ale přeci jen na některé příklady podívat.

Výroba a průmysl

  • Automobilový průmysl: Výrobce autodílů → automobilka
  • Stavebnictví: Výrobce cihel → stavební firma
  • Elektrotechnika: Výrobce čipů → výrobce mobilů
  • Potravinářství: Zemědělec → potravinářská firma

IT a software

Marketing a média

  • Mediální agentury: Reklamní prostor → firmy
  • SEO nástroje: SEMrush→ marketéři
  • Tiskárny: Tisk materiálů → firmy
  • Výzkumné agentury: Průzkum trhu → korporace

Služby

  • Účetní firmy: Účetnictví → malé podniky
  • Úklidové služby: Úklid → kancelářské budovy
  • HR agentury: Nábor → velké společnosti
  • Právní kanceláře: Právní služby → korporace

E-commerce a logistika

  • Velkoobchody: Zboží → maloobchody
  • Přepravní společnosti: Doprava → e-shopy
  • Skladovací firmy: Skladování → distributoři
  • Platební brány: Online platby → e-shopy

Vzdělávání a poradenství

  • Školící centra: Firemní školení → společnosti
  • Konzultační firmy: Poradenství → startupy
  • Certifikační orgány: Certifikace → výrobní firmy
  • Koučovací agentury: Rozvoj → managment firem

Marketing v B2B

B2B marketing se výrazně liší od klasického marketingu pro koncové zákazníky. Zaměřuje se především na:

Typicky se s ním také pojí o dost menší návštěvnosti a imprese a na druhé straně mnohem vyšší hodnoty konverzí. I proto je podnikatelsky B2B extrémně zajímavým a lákavým pro spoustu lidí, protož s firmami je kolikrát snažší domluva než přímo s koncovými zákazníky.

Externí zdroje a další čtení

Související pojmy: B2C, Marketing, CRM, Lead Generation

Díky B2B modelu mohou firmy efektivně spolupracovat a vytvářet komplexní hodnotové řetězce. V dnešní digitální době se hranice mezi B2B a B2C často stírají, ale základní principy zůstávají stejné – firmy pomáhají jiným firmám růst a být úspěšnější.

Vojtech Bruk
O autorovi

Vojtěch Bruk

Baví mě prozkoumávat věci do hloubky. Proto píši tento blog. A taky se snažím svým klientům vydělávat co nejvíc peněz), to je druhý důvod.

Příbuzné pojmy

Příbuzné články

Kniha Na volné noze –⁠ jak na mě zapůsobila tato „bible“ freelancingu?

Na volné noze jsem četl poprvé v roce 2019, když jsem začínal podnikat. A od té doby ještě mockrát… Mám takový zvyk , že si v knihách ohýbám stránky, které mě zaujmou nebo mi přijdou užitečné, abych se k nim mohl jednoduše vracet. Knihu Na volné noze mám pozohýbanou tak, že v podstatě zdvojnásobila svůj objem. A…

16/10/2024
Vojtěch Bruk

5 knih, které bych si chtěl přečíst na začátku svého podnikání

Člověk se chybám nevyhne a v podnikání to platí dvojnásob. Přesto jsem si jistý, že se dá dělat chyby lepší a to tím, že se člověk vzdělává a odpustí si chyby zbytečné, které za něj udělali už ostatní. Podíval jsem se zpětně na svou podnikatelskou cestu a níže najdete 5 knih, které věřím, že by…

22/09/2024
Vojtěch Bruk