Nejsem grafik. Tento článek je spíše praktickým náhledem do toho, jak vybírám písmo na weby já. Zatím se mi tento proces osvědčil, i proto se jej držím. Jaké jsou jeho části?
Pokud nemusíte, nevybírejte (!)
Možná jste při designu vyšli z grafické šablony, možná máte grafiku na míru, možná se inspirujete nějakou globální stránkou… Ve všech případech však existuje v “předloze” nějaké vybrané písmo. Pokud tedy můžete, držte se jej a nevymýšlejte kolo.
Písmo pravděpodobně vybíral někdo s větší expertízou než my a je dobré se jeho edukovanějšího názoru držet.
Co když ale stejně potřebujete vybrat?
Nejdřív vyberte pár
U většiny webů vybírám buď dvě písma – jedno pro nadpisy, jedno pro text nebo jedno písmo pro všechno.
Nejdřív byste měli mít základní představu. Patkový font? Bezpatkový? Minimalistický? Robustní? Na tyto otázky nemusí být snadné odpovědět. Více se tématu věnuje na stránkách například Andrea Grigerová.
Pokud máte základní představu, ale i pokud se vám k ní nedaří dopracovat, doporučuji přejít do Fontjoy.
Fontjoy je jednoduchý nástroj na kombinaci písem. Můžete si nechat generovat náhodné kombinace, nebo si můžete jedno z písem uzamknout (třeba pro nadpisy) a nechat si vygenerovat vhodné doplňující písmo pro texty.
Nástroj je naprosto zdarma, bez registrace, bez nutnosti dávat email. Navíc používá Google fonty, takže kombinace, které v nástroji vyberete, byste měli být bez problému zreplikovat u vás na webu.
Vybrat správné velikosti
Type-scale je další skvělý nástroj. Type scale funguje tak, že do něj zadáte písmo, které jste si vybrali a pod tlačítke “škála” si můžete vyzkoušet jak budou jednotlivé nadpisy a texty proporčně vypadat.
Nástroj je stejně jako Fontjoy úplně zdarma a extrémně jednoduchý k použití.
Rady na závěr
1. Pozor na licence
Pokud nezvolíte Google font, ale rozhodnete se koupit nějaký vlastní, ujistěte se, že jej využíváte dle jeho licence. Často se třeba stává, že si někdo koupí font na “tisk” a využívá jej na webu.
2. Pozor na cookies
I když to zní možná bizarně, pokud Google fonty nenačítáte přímo z webu (nenahráli jste je tam manuálně), načítáte je z internetu a Google fonty používají cookies. Proto je na to dobré myslet a ošetřit to například při tvorbě cookie lišty.
3. Selský rozum
Hlavní je se v záplavě kombinací, nástrojů a inspirace neutopit. Myslete na to, aby písmo, které vyberete bylo:
- kontrastní k podkladu
- čitelné
Vše ostatní se poddá.
Do komentářů mi dejte vědět, jakou zkušenost máte s výběrem písma vy!