Google Business profile je často podceňovaným a extrémně efektivním nástrojem propagace. Navíc je úplně zdarma.
Díky němu se následně může vaše podnikání:
- zobrazovat v mapách Google
- zobrazovat se lidem v pravé části vyhledávací obrazovky Google, při hledání určitých výrazů (např. názvu vašeho podniku)
- být lidem nabízeno při hlasovém vyhledávání a hledaní místních výrazů
Pokud podnikáte již nějakou dobu, je možné, že profil Google Business máte (zobrazujete se v mapách), aniž byste si jej zakládali. Google Business profil vám může klidně založit náhodný kolemjdoucí, který na váš podnik narazil a chce, aby jej mohli najít ostatní uživatelé.
Pokud si však profil chcete sami upravit, mít nad ním kontrolu a vytěžit z jeho potenciálu maximum, musíte si založit Google my Business účet, který vám následně umožní nárokovat si profil a po verifikaci jej spravovat a upravovat.
Nejprve se podíváme na to, jak založit účet Google my Business a nárokovat si vaše podnikání. Následně se zaměříme na nastavení profilu Google Business a článek ukončíme tipy pro jeho maximální využití.
Jak si vytvořit profil Google my Business?
- Nejprve běžte na stránky google.com/business a klikněte na tlačítko spravovat. Tím zahájíte registrační proces.
- Následně si založte účet Google nebo se přihlašte pomocí stávajícího Google účtu.
- Vyplňte všechny náležitosti ohledně podnikání, které chcete do Google přidat (pokud podnikání již v mapách je, kliknete na tlačítko “Nárokovat”).
- Následně budete muset vlastnictví vašeho podnikání ověřit. Několikrát se mi stalo, že mi nefungovalo ověření přes telefon a prováděl jsem ověření poštou. Pokud vám ověření přes telefon také nebude fungovat, nezoufejte a nechte si od Google poslat dopis na adresu. Ten mi přišel vždy.
- Google vás následně přesměruje do vyhledávače (pokud vám dá na výběr, tak přesměrování do vyhledávače zvolte)
- Následně si vyberte možnost upravit profil, což vás dostane do editačního panelu
Učet Google Business (dříve Google my Business) se nám tedy povedlo úspěšně založit a nárokovali jste své podnikání.
Gratuluji. Vidíte, že to nebylo nijak těžké a už teď budete vidět v mapách, zákazníci vám budou moci přidávat hodnocení a pokud jste vyplnili základní informace, uvidí zákazníci už i vaši otvírací dobu a podobně.
V další části se zaměříme na optimalizaci Google my business profilu, tedy toho, co se bude lidem zobrazovat v postranní liště a mapách, když budou vaše podnikání hledat.
Jak optimalizovat profil Google my Business?
Proč je optimalizace vlastně důležitá? Odpověď vás nepřekvapí: čím lépe je profil zoptimalizovaný, tím je větší šance, že jej Google ukáže vašim potenciálním zákazníkům a ostatním lidem, kteří jej hledají.
Většinou není váš druh podnikání jediný svého druhu v okolí. Dobrá optimalizace profilu je pak prvním krokem, který můžete podniknout, abyste se zobrazovali výše než konkurence.
Velkou výhodou optimalizace je také to, že ji uděláte jednou pořádně a následně už se o profil nemusíte příliš starat.
Jak tedy k optimalizaci přistoupit?
Vyplňte vše, co vyplnit jde
Když ve vyhledávání kliknete na “Upravit profil” (viz obrázek výše) zobrazí se vám tato nabídka:
Prvním a zásadním krokem optimalizace je pak maximálně vyplnit všechny položky.
V prvním kroku klidně tyto informace vyplňte pouze z hlavy a intuitivně. Fotky nahrajte z počítače, nebo místo vaší provozovny nafoťte na mobil.
Fotky i texty můžete kdykoliv vyměnit, nicméně pokud jste jako já a neuděláte danou věc hned, je dobrá šance, že na ni zapomenete a neuděláte ji už nikdy.
Zaměřte se na klíčová slova
V “Údaje o firmě” můžete vyplnit popis vašeho podnikání.
Snažte se efekt popisku maximalizovat a využít klíčová slova, které lidé ve spojitosti s vašim podnikáním hledají. Pokud nevíte, jaká slova to mohou být, mohl by vám pomoci článek Jak zjistit hledanost klíčových slov.
Není potřeba to přehánět. Mnohem důležitější je, aby byl popis přirozený a smysluplný, než aby byl jen soupisem klíčových slov. Nicméně i přirozený a souvislý popis může klíčová slova obsahovat.
To je vašim cílem.
Vidíte, že ani optimalizace není nijak složitá nebo časově náročná. Navíc jen díky těmto pár optimalizačním krokům toho uděláte víc než vaše konkurence.
Pokud však chcete, aby vám Google Business profil přiváděl nové zákazníky, budete se mu muset věnovat (byť minimálně) průběžně.
Jak se o profil starat v čase?
Získání zpětných odkazů
I když jste v mapách, ze začátku budete v mapách poměrně nízko (stejně jako ve vyhledávačích). Vidíte, že na “tvorba webu Brno” musí potenciální zákazník skrollovat poměrně kus, aby se ke mě dobral.
Jak to změnit?
Dle mého názoru si můžete v mapách pomoci
- sbíráním pozitivních referencí
- získáváním místních zpětných odkazů
- dobře optimalizovaným webem pro lokální prostředí (pokud jste z Brna, klidně se pojďme potkat a probrat, jak takový web vypadá
Místní zpětné odkazy můžete získat zdarma z různých katalogů (nikdy žádnému z katalogů nic neplaťte!). To je jejich velká výhoda.
Nevýhodou je, že chcete všude použít pravdivé údaje (číslo, email, adresu…), aby Google viděl konzistenci. Nicméně katalogové firmy vám nezřídka budou zkoušet volat a psát s nabídkou různých prémiových nadstaveb.
Je to však daň za to, že je odkaz “zdarma”. Takže se s tím doporučuji smířit a přidat vaše podnikání (s naprosto identickými údaji jako máte na Google my Business) do rozličných online katalogů.
Katalogy jsou místní, oborové, celostátní…
Mezi nejznámější pak patří:
- Firmy.cz
- Živé firmy
- Zlaté stránky
- Yelp
- a pokud se mě ptáte, doporučuju zařadit se i do desítek obskurních a méně známých katalogů. Jen nikdy nikam nezadávejte platební údaje a neplaťte žádné “prémiové služby”.
Získávání referencí
Reference jsou alfou a omegou marketingového úspěchu. Zkuste se sami zamyslet, jak imunní jste vůči doporučení kamaráda.
Pokud vím, že daný člověk nemá z doporučení zhola nic: “Byl jsem na skvělé večeři, která byla skvělá, obří a 150 korun je to regulérní krádež!”, tak mě přesvědčí snadno a téměř s jistotou. Vsází na své doporučení svou pověst, což má váhu.
Pokud chcete, aby byly reference, které od zákazníků dostáváte co nejvíce přesvědčivé, může vám pomoci článek Jak docílit skvělé reference.
Proč bychom měli, pojďme se podívat na jak.
Jak poslat lidem link na referenci?
Když si lidé do vyhledávání zadají název vaší firmy, vpravo dole uvidí tlačítko “Napsat recenzi” / “Write a review”, na které když kliknou, tak se jim otevře okno pro napsání reference.
Pokud jim chcete tento proces usnadnit, můžete jim poslat už přímo odkaz, který jim “okno pro referenci” sám otevře.
Když si najdete svou firmu ve vyhledávači a jste zároveň přihlášení v Google, uvidíte v pravém panelu možnost “Získat další recenze”.
Po kliknutí na toto tlačítko na vás vyskočí okno, kde si budete moci zkopírovat odkaz přímo pro napsání recenzí.
Tento odkaz pak můžete posílat přímo vašim zákazníkům, případně si z něj třeba vygenerovat QR kód a ten používat v rámci prodejny a marketingu.
Co když ještě nemám k svému profilu přístup?
Pokud ještě nemáte Google Business Profil nárokován (například čekáte na dopis), můžete recenze začít sbírat i tak.
Nejprve si najdete vaše podnikání ve vyhledávači a a kliknete na možnost “Napsat recenzi” / “Write a review”.
Následně si zkopírujete odkaz, který se vám otevře:
Pokud někomu pošlete tento odkaz, otevře se mu přímo možnost psát recenzi. Odkaz je nicméně celkem dlouhý a ošklivý.
Proto jej můžete ještě zkrátit. Osobně používám zkracovač bit.ly.
- Jednoduše půjdete na stránky: https://bitly.com/a/sign_in,
- přihlásíte se/založíte si účet
- kliknete na “create new”
- zkopírujete dlouhý Google odkaz do pole long URL
- Následně si upravíte část za lomítkem na něco deskriptivního a máte hotovo.
Výsledný odkaz pak vypadá třeba takto:
Cílem je, abyste psaní recenzí vašim zákazníkům co nejvíce zjednodušili. Existují i nástroje jako například WhiteSpark, které vám umožní vytvořit si odkaz, kde bude již “předvyplněno” 5 hvězd a lidé jen napíší textovou část (pokud hodnocení neupraví).
Pokud sbíráte velké množství recenzí, podobné nástroje určitě stojí za průzkum.
Hlavní však je recenze sbírat a vytvořit z toho součást vaší rutiny.
Negativních recenzí se nemusíte bát, pokud na recenzi odpovíte. Občasná negativní recenze jen přispěje k důvěryhodnosti vašeho podnikání.
Slovo závěrem
Google Business profil je skvělou formou propagace, kterou můžete do svého arsenalu přidat během odpoledne a může vám sloužit navždy.
Pokud však chcete nástroj využít na maximum, bude to chtít trochu průběžné práce.
Benefity jsou nicméně natolik zajímavé, že rozhodně věřím, že se vám tato práce bohatě vyplatí.
Dejte mi vědět v komentářích, jakou zkušenost máte s Google business vy!