Váš vysněný zákazník najde vaši stránku ve vyhledávání Google. Klikne na ní. A po načtení se mu zobrazí error 404.
Ajajaj.
Nejspíš hned odejde a dobře si rozmyslí, jestli se někdy vrátí. Google taky nebude nadšený a pokud uvidí, že pár lidí z vaší stránky odešlo během vteřiny (jelikož je na ni chyba), ulehčí lidem život a pošle vaše stránky (minimálně ty s chybou) do internetového propadliště.
Což je velice smutné místo.
Naštěstí se error 404 stejně jako ostatní HTTP errory dá řešit. A často je to jednoduší, než byste čekali.
Pojďme se podívat na ty nejčastější errory.
Jak zjistit, kde je chyba
I když se vám na stránce zobrazí nějaký error, vždy je dobré vědět, jak jste se na stránku dostali – zda přímo, případně zda jste byli nějak přesměrováni.
Než se tedy pustíme do rozboru konkrétních errorů, rád bych představil stránky httpstatus, kde můžete zadat prvotní adresu a uvidíte, co vše se stane mezi tím co zmáčknete enter a než skončíte na chybové stránce.
Díky tomu budete schopni lépe určit jádro problému a nepůjdete jen po symptomech.
A teď už hurá na nejčastější errory – stavové kódy.
Error 404
Error 404 je chybou Not Found.
Jak napovídá název, daná stránka nebyla nalezena. Na webu tedy pod daným url žádný obsah neexistuje.
V češtině se pro popis erroru 404 často využívá spojení: hledaná stránka neexistuje.
Jak může error 404 vzniknout?
Pokud některá url adresa na vašem webu vykazuje tuto chybu, pravděpodobně jste danou stránku smazali a nenastavili přesměrování někam jinam – případně daná stránka ani nikdy neexistovala.
Mohlo se třeba stát, že jste při tvorbě omylem udělali překlep v url, nevšimli jste si jej a teď odkazujete na domnělou správnou adresu, která ale neexistuje.
Jak error 404 opravit?
Nezbyde vám nic jiného než navštívit administraci, a pokud stránka neexistuje budete ji muset znovu vytvořit.
Pokud stránka existuje na jiné url adrese, pak stačí tuto url adresu změnit.
Pokud stránka neexistuje a nechce se vám tvořit, nastavte jen přesměrování (pomocí htaccess nebo pluginu jako např Rank Math SEO) na nějaké relevantní místo na vašich stránkách.
Relevantní místo je v tomto kontextu zásadní, jak zmiňují sami vývojáři Google v tomto videu:
Pokud nenastavíte přesměrování na tématicky příbuznou a smysluplnou stránku, efekt pro vyhledávače bude velice podobný, jako byste nenastavili přesměrování žádné.
Jinými slovy, nastavte přesměrování z podstránky o charitě na podstránku propagující online casino a uvidíte, jak dlouho zůstane daná stránka zaindexována ve vyhledávání :).
To by byl tedy error 404, na jaké další stavové kódy můžete narazit?
http 200
Kódy začínající dvojkou značí úspěch.
Kód 200 pak přímo znamená, že je vše v pořádku. Jako návštěvník tento kód v podstatě nemáte šanci zahlédnout. Nicméně je užitečné jej znát, protože například při použití různých nástrojů na audit webu (Ahrefs Webmaster Tools, Collabim apod.) je kód 200 přesně tím, co chcete u většiny stránek na webu vidět.
Více o kódu http 200.
http 301
Kód 301 říká, že se stránka přesunula natrvalo na novou adresu. Crawler tedy bude se všemi stávajícími odkazy zacházet tak, že by měly být přesměrovány na novou adresu.
Jinými slovy, nepočítá s tím, že by se daná stránka na dané adrese v budoucnu měla znovu objevit.
Prohlížeč automaticky přesměruje návštěvníky na novou adresu, takže ti si přesměrování ani nevšimnou.
Více o kódu http 301.
http 302
Kód 302 říká, že se stránka přesunula, ale jen dočasně. Narozdíl od 301 je tedy pravděpodobné, že se stránka na dané místo v budoucnu vrátí a není potřeba migrovat odkazy a její historii na stránku novou.
Nicméně pokud je přesměrování 302 zapnuté dlouho, Google se k němu může začít chovat stejně, jako by bylo přesměrováním 301.
Více o kódu http 302.
http 500
Chyba 500 znamená chybu serveru. Návštěvník ani roboti se tak na vaše stránky nemohou vůbec dostat, respektive na nich nic nevidí.
Více o kódu http 500.
http 503
Chyba 503 je chyba „dočasně nedostupné“ a znamená, že server funguje správně, nicméně v dané chvíli nemůže daný požadavek provést. Nicméně tento kód informuje návštěvníky, že v budoucnu by požadavek provést jít měl.
Více o kódu http 503.
Slovo závěrem
Obzvláště pokud přesouváte web, tak si chcete být jistí, že k žádným chybám nedochází.
Nástroje jako httpstatus, Collabim a Ahrefs Webmaster Tools, vám pomohou jednotlivé adresy účinně monitorovat.
Na přesměrování pak mohu vřele doporučit zmiňovaný plugin Rank Math SEO, který vám také stránky s chybou 404 dokáže průběžně monitorovat.
Pokud narazíte na nějaké problémy – typicky kódy začínající 5xx vždy bych začal tím, že bych kontaktoval správce hostingu a webu.
Uvidíte, jak často dokáží tito lidé problém rychle vyřešit.
Tak jako tak, hlavně nezoufejte a nepropadejte panice. Vše se dá vyřešit a s klidnou hlavou to rozhodně hravě zvládnete i vy!
Dejte mi vědět v komentářích, jak přistupujete k přesměrování v rámci vašich stránek vy?