Jelikož nás Vojta Horák miluje a nemá na práci nic lepšího než prosedět pondělí v autě na D1, mohla úderem 18:00 ztichnout brněnská kavárna Trojka a Vojta se chopit slova.
Tématem byl užitečný obsah neboli Helpful content a Information gain.
Kdo se přednášky účastnil, ví, že sama bezesporu užitečným obsahem byla. Kdo se jí neúčastnil, může si níže alespoň přečíst souhrn toho, za mě, hlavního.
Co je informační přínos?
Informační přínos (information gain) je přesně to, co byste tipli. V podstatě jde o užitečnost, kterou má daný obsah pro uživatele. S tím, že čím více informačního přínosu (information gain) daný obsah má, tím se dá říci, že je užitečnější (více helpful).
Díky využití těchto kritérií pak dokáže Google efektivně zodpovídat otázky uživatelů a pro tvůrce obsahu vzniká jasná incentiva takový obsah tvořit.
💡 Pokud vás zajímá informační gain z techničtějšího hlediska (vzorečky, informační entropie, vztah k hlasovým asistentům a podobně…), můžete zkusit napsat přímo Vojtovi, nebo přijít na jeho přednášku na nadcházející SEOloger naživo.
Zaujala mě pak i zmínka o tom, že co je pro daného uživatele helpful mohou vyhledávače vyhodnocovat i na základě minulých interakcí uživatele s vyhledávačem nebo obecně jeho historie chování.
Po teoretickém úvodu se Vojta pustil do praktické části, aneb jak tvořit co nejužitečnější obsah?
Jak tuto část hodnotím, můžete vidět na fotce níže.
4 tipy, jak tvořit maximálně informačně hodnotný obsah
1. Persony a scénáře
Pro efektivní obsah je potřeba rozumět, kdo jsou vaši návštěvníci a jaké mají potřeby.
Vojta doporučil si potřeby (scénáře) i návštěvníky (persony) specificky vydefinovat a kombinací těchto dvou věcí vytvořit matici.
A následně zajistit, že daní lidé v daných scénářích ve vašem obsahu najdou to, co hledají.
Toto byl pro mě osobně jeden z nejlepších frameworků pro tvorbu obsahu, které si z přednášky odnáším.
2. Vyzpovídat experty nebo alespoň klienta
Vojta radí, aby tvůrci obsahu vždy pronikli do tématu, než o něm začnou obsah tvořit.
Věří, že v Česku stále extremně chybí opravdu dobrý/expertní obsah, což je skvělá příležitost pro lidi, kteří jej dokáží tvořit a tuto díru zaplňovat.
Do tématu se pak dá proniknout několika způsoby:
- dlouhými a hloubkovými rozhovory s klienty;
- studiem;
- vyptáváním se zákazníků/zákaznické podpory;
- prolézáním fór/diskuzí s AI;
- a mnohým dalším…
Je to těžké, ale není důvod, proč by to mělo být lehké.
Vaše konkurence si tu práci pravděpodobně nedá a pokud vy ano, můžete z toho masivně těžit, jak Vojta ukázal i na příkladech svých reálných projektů.
💡 Když copywriter o tématu opravdu neví skoro nic, může být i dobrou formou nechat obsah sepsat klienta / experta a následně to po něm jen “učesat”.
3. Chytře využívat AI
Vojta nepoužívá AI ani tak k psaní článků jako spíš k tomu, že dá AI již napsaný článek a zeptá se ji, co ji tam chybí…
Občas toto cvičení nijak užitečné není, často však můžete najít touto cestou ve vašem obsahu opravdu důležité mezery.
💡Propojte odborníky (primární výzkum) s AI, získáte tak hloubkový vhled do tématu (odborníci) a zároveň pokryjete téma velmi zeširoka (AI).
4. Odpovězte VŠECHNY relevantní dotazy
Odpovědět všechny relevantní dotazy k tématu, je jednou z nejlepších věcí co můžete udělat.
Vojta dotazy nachází typicky přes:
- Ahrefs (trochu lepší než Marketing Miner, který také využívá);
- našeptávač Google;
- v rozhovorech se zákazníky/klientem;
- průzkumem konkurence.
Odpovědi na dotazy často může sepsat i klient a obsahu to může (nejen ve vyhledáváčích) neskutečně pomoci.
O čem dalším byla řeč?
Kromě výše zmíněného Vojta mluvil o SGE a jak se na ni připravit, o leštění aut, SEO pro strojírenské/průmyslové firmy a mnoho dalšího.
💡Pokud vás tato témata zajímají, můžete se na ně Vojty zeptat na jeho přednášce na SEO Logeru naživo, který se uskuteční 17.5. – 19.5.2024.
Závěr
Vytvářet kvalitní a hodnotný obsah je:
- náročné,
- komplikované,
- zdlouhavé,
- často drahé…
A proto může být vaše obrovská výhoda, když se do toho pustíte.
Při tvorbě obsahu více naslouchejte (správným lidem a zdrojům) než mluvte, pište články, které byste chtěli sami číst a nechte magii ať se stane)).
O to se chci alespoň po Vojtově přednášce pokusit já.
Vojto díky!
👇 a pokud vás cokoliv zajímá, neváhejte se zeptat.
A samozřejmě díky pořadatelům!
SEO jako Brno
Je tým lidí z jižní Moravy, kteří věří, že SEO nikdy neumře. Organizuje setkání laiků i odborníků na on-line marketing. Jejich cílem je přinášet užitečné informace, debatovat o novinkách a budovat komunitu.
Jakub Rejnuš
Miloslav Hamsa
Ivo Kylián
Tereza Nováková
Martin Šimko