David Brenner pracuje jako in-house SEO specialista v Klenotě a do nejlepšího města na světě se přijel podělit o to, jak tam SEO automatizují.
???? ZDE najdete (se svolením autora) odkaz na celou přednášku.
Důvodů proč se o automatizaci pokoušet je řada:
- pravidelnost,
- uvolnění rukou,
- zmenšení chybovosti…
Osobně pak vidím její největší přínos v provozní jednoduchosti (jakmile se jednou nastaví, je v podstatě bez práce) a složeném úročení, kterého díky ní můžete využít (více v článku o čištění zubů). Automatizace je tedy rozhodně něco, co ve svém podnikání chceme maximálně využívat.
David nicméně akcetoval, že automatizovat se dají i věci, které by se neměly v první řadě vůbec dělat. A na to je dobré myslet. Z druhé strany se pak dají automatizovat i věci, které člověk dělá rád a je škoda se automatizací o tuto radost ochudit (většinou). Pokud však máme tyto věci na paměti, můžeme se do automatizování směle pustit.
Workflow automatizací v Klenotě spočívá ve sběru dat z různých míst (web, Collabim, Marketing Miner…) do Google sheets (kde už jsou v Google Apps Script napsány alerty, které kontrolují chyby). Z tabulek následně data putují do Kebooly (tam se tabulky spojují, čistí a podobně), potom do BigQuery (odkud se data dají načíst o dost rychleji) a jejich cesta končí v reportech v Looker studiu.
pozn. Osobně jsem to pochopil tak, že Keboola a BigQuery jsou součástí procesu především díky objemu dat a menší projekty by si vystačili i s pouhými Google sheets.
???? Konkrétní automatizace, které David používá:
- Feedly na odběr newsletterů konkurence;
- Automatické crawly rozbitých odkazů přes screaming frog;
- Načítání Collabim dat do Google sheets přes jejich API;
- Monitoring odkazů z Collabimu a následné porovnání v Google sheets s odkazy, které by rád získal;
- Kontrola gramatických chyb na webu pomocí Screaming Frogu (EN a DE);
- GPT na různé “opičí práce”…
Některé z automatizací jsou vhodnější spíše pro větší projekty, avšak řadu těchto věcí mohou využít i projekty menší.
Níže najdete výčet třech praktických kroků, které na základě Davidovi přednášky udělám já.
3 akční kroky, ke kterým mě David inspiroval
1. Začít sbírat více dat do tabulek (Collabim API)
Zatím používám Google tabulky pro práci s obsahem (z webu si pomocí pluginu WP All Export vyexportuji všechny články, v tabulkách jim pak upravím rubriky/přidám strukturovaná data/ přeložím přes Deepl API… a naimportuji zpátky do webu)… Nicméně když informace v tabulkách obohatím ještě o data z Collabim API, věřím, že změny budou zase trošku více evidence-based + mi přijde super v tabulkách monitorovat odkazy.
2. Začít používat Looker studio
Mám jej založeno, nicméně moc času jsem v něm zatím nestrávil. To napravím. Včera jsem si psal z podporou mého oblíbeného nástroje Usermaven ( alternativa GA4) a v blízké době by měli mít Looker studio konektor, což pro mě bude game-changer. Do té doby se tedy se studiem naučím trochu pracovat).
3. Neprodávat páratka
Navzdory tomu že jsou šperky občas i statisícové produkty, lidé je nakupují online. A hodně.
Mít dobrý produkt je základ. Asi to se SEO úplně nesouvisí, nicméně jsem si uvědomil, že spoustu mých webů a projektů jde sice o parník vylepšit, nicméně zdaleka ne všechny mají potenciál, aby se u nich takové vylepšení vyplatilo.
Vylepšovat něco jen proto “že to jde” je rozhodně jeden z mých největších podnikatelských leaků (chyb). Mít tedy k rozvoji projektů více evidence-based přístup je rozhodně něco, k čemu mě David inspiroval a co mi pomůže jako sůl.
Jinými slovy jsem si uvědomil, že je asi nejvyšší čas zase trochu oživit tento web).
Ještě jednou díky Davidovi za přednášku a SEO jako Brno za uspořádání. Pokud by vás zajímal i Davidův nepracovní život, rozhodně navštivte jeho web: https://www.vevlaku.cz/.
A přijďte se potkat na příští SEO akci! tentokrát na téma SEO na Shoptetu.
A samozřejmě díky pořadatelům!
SEO jako Brno
Je tým lidí z jižní Moravy, kteří věří, že SEO nikdy neumře. Organizuje setkání laiků i odborníků na on-line marketing. Jejich cílem je přinášet užitečné informace, debatovat o novinkách a budovat komunitu.
Jakub Rejnuš
Miloslav Hamsa
Ivo Kylián
Tereza Nováková
Martin Šimko