O Pinterestu jste už nejspíše slyšeli. Možná jste si tam sami zašli pro recept na kari, nebo při výběru lampičky do obýváku. Pinterest už dávno však není jenom o tomto.
Podobně jako TikTok, řada lidí netuší, jak Pinterest funguje a jaké skýtá možnosti propagace vašeho projektu.
V čem je tedy tento obří vizuální vyhledávač tak zajímavý a v čem vlastně spočívá?
Představení Pinterestu
Pinterest je jako stůl v kanceláři neuspořádaného člověka. Válí se na něm obrázky, odkazy, výstřižky, a to ve velkém množství.
Když člověk podívá na feed (vlákno) Pinterestu, zjistí, že oproti Instagramu působí mnohem více neuspořádaně:
To má však několik výhod:
- Člověk vidí spoustu obsahu najednou (ideální pro účely hledání),
- díky množství obsahu není složité se dostat nahoru na stránku s obsahem novým
- díky velkému množství nekvalitního obsahu, není těžké zaujmout.
Základní Pinterest názvosloví
Pinterest funguje na bázi nástěnek (boardů), na které uživatelé připínají různé kousky obsahu (piny).
Odtud pochází i název pinterestu, jelikož pin znamená v angličtině špendlík.
Jednotlivým postům se tedy říká piny.
Tématickým skupinám, do které lze piny organizovat, se pak říká nástěnky.
V čem je Pinterest zajímavý?
Celosvětově se Pinterest s 444 miliony aktivních uživatelů měsíčně řadí mezi populární, nicméně nijak zářnou sociální síť. I když jej používá více lidí než Twitter, Instagram používá lidí 3x tolik a Facebook dokonce 7x.
Nicméně Pinterest má jiné přednosti než počet uživatelů (který je stále velký). Podívejme se na 4 hlavní.
1. Nesmrtelnost pinů
Toto je nejdůležitější a nejsilnější argument, proč si myslím, že se Pinterest vyplatí používat. Je těžké získat přesné a aktuální statistiky, nicméně pro ilustraci můžeme využít statistik z webu webfx.
Poločas rozpadu tweetu je 24 minut.
Na Facebooku mají vaše posty asi 90 minutový život.
Víte, kolik má Pinterest?
3,5 měsíce.
To znamená, že odhadem je život pinu 1680 x delší, než život postu na Facebooku.
2. Organické vyhledávání
Když přidáte tweet, ukáže se minimálnímu počtu vašich followerů (třeba 5 %), když těchto 5 % reaguje dobře, ukáže se další části vašich followerů, pokud reagují dobře i oni, začne se třeba ukazovat i lidem, kteří vás nesledují.
Víte, co to ale znamená v praxi?
Pokud nevíte, jak algoritmu “pomoci”, tak v 98 % se tweet ukáže 5 % vašich followerů a umře.
Navždy.
Pravděpodobnost, že by jej pak viděl ještě někdo mimo vaše sledující, je téměř 0.
Na Pinterestu je to jiné.
Pokud uděláte relevantní pin k populárnímu tématu, nejen že má velice dlouho životnost, navíc se zobrazuje víceméně všem lidem, kteří téma hledají.
Pokud Pinterest neumře, tak se nebudu vůbec divit, pokud bude Pinterest SEO jednou z prací budoucnosti.
3. Pinterest má rád značky a obchodníky
Toto téma je na samostatný článek. Nicméně ostatní sítě firmy rády nemají. Respektive je mají rády jako nákupčí reklam. Nemají však rády, když firmy získavají organicky to, za co mají možnost si u nich zaplatit.
Pinterest firmy a produkty rád má.
Jestli nevíte, co si pod tím představit, schválně si zkuste účet na Pinterestu založit, chvíli používat a uvidíte.
4. Slabá konkurence
- Běžte na https://cz.pinterest.com/
- Zadejte nějaký výraz (klidně ten, o kterém si myslíte, že je populární)
- Zaměřte se na české piny, které jsou v rámci tohoto výrazu svou konkurencí
- … a budete mít přesnou představu, co myslím pojmem “slabá konkurence”.
Výhod má Pinterest více, například jde i o skvělý linkbuildingový nástroj, nicméně doufám, že už 4 výše zmíněné důvody stačily k tomu, abyste dostali chuť vytvořit svůj první pin.
Jak tedy na to?
K čemu a pro koho se Pinterest nejvíce hodí?
Uživatelsky je Pinterest skvělý zdroj inspirace a nápadů. ať už plánujete svatbu, nový obývák, nebo si chcete něco vytvořit, Pinterest je dobrým zdrojem inspirace.
Pinterest mohou také využít obsahové weby jako další zdroj trafficu. Piny se dají tvořit i automaticky přes RSS feed a nikdy nevíte, kdo na váš web z Pinterestu zabloudí.
V neposlední řadě je Pinterest skvělým nástrojem pro e-shopy, jelikož se snaží přítomnost e-shopů podporovat a můžete tak tvořit i přímo produktové piny, podobně jako můžete přidávat produkty na různé zbožové vyhledávače.
Jak vytvářet piny
- Založíte si účet na Pinterestu
- Vytvoříte pro vaše piny nějakou nástěnku
- Pustíte se do tvorby a přidávání pinů
Jaké máte pro tvorbu pinů možnosti?
Canva
Canva je pro tvorbu pinů ideální. Na jedno kliknutí si vygenerujete formát příspěvku přesně pro Pinterest:
a následně můžete využít jedné z nepřeberného množství šablon:
Vytvořit pin s Canvou je tedy opravdu hračka. Navíc jakmile máte hotovo, můžete pin na Pinterest nahrát přímo z Canvy, takže platformu nemusíte ani opuštět:
V Canvě se vám nabídne i možnost vyplni k pinu nadpis, alt text, link a vše důležité.
Pin tedy dokážete vytvořit relativně rychle a velice pohodlně.
Co když ale chcete vedle svého obsahu sdílet na svých nástěnkách i obsah ostatních?
Jednak můžete obsah ostatních připínat na vaše nástěnky přímo v rámci Pinterestu, pokud pak chcete na Pinterest dostávat posty odjinud, můžete využít:
Pinterest Save it button
Pinterest Save it button (tlačítko) slouží k tomu, že vám přidá možnost do prohlížeče si téměř jakoukoliv fotku uložit na Vaši Pinterest nástěnku.
Pokud tedy nechcete tvořit jen vlastní obsah, ale nabízet na vašem Pinterestu i ispiraci od ostatních, jde určitě o užitečný doplněk.
Zdroj: https://chrome.google.com/webstore/detail/pinterest-save-button/gpdjojdkbbmdfjfahjcgigfpmkopogic
Tlačítko si můžete přidat do Chromu, případně na WikiHow k němu najdete podrobný návod v angličtině.
Osobně bych doporučil snažit se udržovat nějaký poměr mezi vaším a cizím obsahem, aby vaše nástěnky nebyly tvořeny jen z cizího obsahu. Nicméně jaký má tento poměr být, zjistíte nejlépe používáním Pinterestu.
Doplňující otázky
Jak najít klíčová slova, která lidé na Pinterestu hledají?
Žádný solidní nástroj jsem nenašel, takže nejlepší mi stále přijde používat našeptávač Pinterestu:
Jak propojit Pinterest s webem
Kdysi jsem na toto téma vytvořil krátké video, které je strašlivé, nicméně byste podle něj měli být schopni pinterest tag na web dostat.
Přičem zde k němu najdete i článek.
Lze procházet Pinterest bez přihlášení?
Ano, abyste mohli procházet obsah na Pinterestu, nemusíte na něm mít založený účet.
Je Pinterest zdarma?
Ano, Pinterest je zdarma.
Je Pinterest bezpečný?
Ano, Pinterest jako takový je bezpečný, nicméně rozhodně na něm nesdílejte žádné citlivé údaje a ujistěte se, že používáte silné heslo.
Slovo závěrem
Pinterest je v mých očích jednoznačně marketingově nejpodceňovanější sociální sítí. Což je skvělé. Jelikož to otevírá dveře každému, kdo se rozhodne dám mu šanci.
Dejte mi tedy vědět v komentářích, jak vnímáte Pinterest vy? A máte s ním případně nějakou osobní zkušenost?
1 komentář
Jan Rybařík
Mistře,
díky za inspirativní článek. Nějak se Vám nenačítají obrázky. Plus mrkněte do konzole, je tam těch chyb nějak více 😉
Ať se daří