What gets measured gets managed (Co se změří, o to bude postaráno)
Tak zní legendární citát Petera Druckera, který, jak už to u legendárních citátů bývá, nikdy neřekl.
Nicméně něco na tom je. Určitě vše smysluplné změřit nejde, a jak říká další vychytralé přísloví, když se člověk na nějakou proměnnou zaměří, přestává být dobrou proměnnou.
Potenciální přínos analytiky je však nezměrný. Toho, co je v online světě potřeba sledovat, je spoustu a nikdo nečeká, že budete sedět celé dny v datech. Je však dobré seznámit se s pár základními proměnnými, ty sledovat a případně si časem třeba i odvodit, jaké změny na jejich základě podniknout.
Sám to dělám přesně tak. Nejsem žádný OG analytik, nejsem Marek Lecián. V online světě mě baví řada věcí daleko více než analytika. Proto sleduju jen očkem pár proměnných a snažím se na jejich základě implementovat smysluplné změny.
O těchto 6 proměnných se s vámi nyní podělím.
1. Výkonnost v Search Console
Většina lidí sleduje počet návštěv v Google Analytics, nicméně to je za mě především taková feel good metrika – obzvláště v reálném čase! ❤️, nicméně vyčíst z ní něco užitečného je pro mě dost obtížné.
Proto se mnohem raději dívám do Search Console, kde vidíte nejen, kolik lidí se na vás proklikne z Google vyhledávače, ale vidíte i kolik lidí se neproklikne, nicméně vaše stránky se jim zobrazily.
Jasnou nevýhodou tohoto postupu je, že neuvidíte návštěvnost z jiných zdrojů (přímé návštěvy, vyhledávání Seznam, sociální sítě apod.). Nicméně díky praktičnosti metrik ze Search Console to oželím a stejně používám primárně ji. A pokud jste jako já zaměřeni na SEO, věřím, že si tento způsob dat oblíbíte také.
Konzole je oproti GA4 také o mnoho jednodušší a intutivnější.
I když sleduju konzoli nejčastěji, Google Analytics se nevyhýbám a pro nějaké metriky si chodím i tam.
Pro jaké?
2. Bounce rate
Bounce rate vypovídá o tom, kolik % z celkového počtu návštěv vypadalo tak, že lidé přišli na stránku a neproklikli se z ní nikam dál.
Obecně se dá říci, že čím menší bounce rate, tím lépe. Nicméně je to trochu komplikovanější a v článku přímo o Bounce rate se tomu věnuju více.
Nejpohodlněji můžete tuto metriku sledovat v rámci Google Analytics pokud používáte ještě Universal Analytics – GA4 již bounce rate nezobrazuje a namísto ní používá tzv. míru zapojení (engagement rate).
Jak získat bounce rate v GA4?
Odečtete míru zapojení od stovky (100 – engagement rate = bounce rate).
Pokud je Engagement rate 60 pak: 100 – 60 = 40 —> Bounce rate je v tomto případě 40.
Míru zapojení pak najdete pod: Akvizice → Akvizice uživatelů → součtová tabulka
3. Hlavní zdroje návštěvnosti
Ve stejné tabulce (viz výše) jako najdete míru zapojení najdte i zdroje návštěvnosti. To kolik lidí vás najde z
- organického vyhledávání
- napíše adresu vašich stránek napřímo
- kolik návštěv jde ze sociálních sítí
- kolik z emailových kampaní
Jsou užitečné informace, které většinu času nijak prakticky nevyužívám, když však zaznamenám nějakou “anomálii”, tak jde o skvělý výchozí bod pro další pátrání.
4. Použitá zařízení
Tuto statistiku nevyužívám nijak často, jednou za čas je však určitě dobré se na ni podívat, abyste měli přehled.
I když jsou mobilní zařízení všudypřítomná (na hodně webu dělají více než 50 % návštěvnosti), někde tomu tak není (viz můj web na obrázku níže). To je užitečná informace, protože vám pomůže se rozhodnout, na co se primárně zaměřit.
Návštěvnost podle zařízení najdete v: Uživatel → Tehcnologie → Přehled Technologie.
Případně můžete využít i cestu: Konfigurovat → Publika → All users.
Sledování této metriky vám může dát také originální vhled, pokud jej propojíte také s dalšími metrikami, jako například bounce rate, konverze a podobně.
5. Konverze
V rámci Universal Analytics se konverze nazývali cíle. Znamenalo to nicméně konverze. GA4 už má tuto možnost pojmenovanou jako konverze, nicméně jejich tvorba není úplně intutivní.
Musíte nejprve vytvořit událost a následně GA4 říci, že tato událost je zároveň konverzí.
Pojďme se na to podívat v rámci konverze přihlášení do newsletteru, kterou si vytvoříme.
Jakmile máte hotovo, budete muset počkat až 24 hodin, než se vám konverze objeví v událostech:
Pokud se vám ale čekat nechce, tak si zapamatujte název události, kterou jste vytvořili a běžte cestou: Konfigurovat → Konverze → Nová konverzní událost a vytvořte konverzi, kterou pojmenujete úplně stejně jako vaši událost.
Pokud jsou pro vás konverze důležité můžete se podívat na tento skvělý návod v angličtině od Juliuse Fedoroviciuse.
6. Odchodové stránky
Smyslem této metriky je ukázat vám z jakých stránek lidé z vašeho webu (nejčastěji) odcházejí (logicky).
Opět jde o metriku, která vám může dát zajímavý vhled, protože jsou stránky z kterých vysoké odchody čekáte (stránka kontaktu) a jsou stránky, kde to nečekáte (případové studie).
Když však víte, jak se lidé chovají reálně, můžete to porovnat s vaší představou optima a posnažit se, aby se k sobě tyto dva stavy k sobě co nejvíce přiblížily.
Metrika jako taková zatím v GA4 dostupná není, můžete ji však zjískat, přes možnost prozkoumat:
- Zvolíte si volný report
- Po otevření reportu si přidáte Trasa stránek do Dimenzí, Odchody do Metrik a následně nastavíte:
Trasa stránek → jako řádek
Odchody → jako jednu z hodnot
a máte hotovo. Všechny otatní údaje, které byly v reportu od počátku můžete s klidem vypnout.
Pokud se vám report získat nedaří, můžete se jej snažit vytvořit podle krátkého videa od Analytics Mania:
Slovo závěrem
I když nejste analytický typ, věřím, že sledovat alespoň nějaké statistiky vám může výrazně pomoci v digitálním světě uspět.
A upřímně si myslím, že už nemáme ani příliš na výběr. Co není v online světě založeno na datech je v ideální pozici na to, aby bylo nahrazeno něčím, co na datech založeno je.
Bohužel.
Nicméně i pouhým sledováním základních metrik a děláním následných optimalizačních a nápravných kroků se můžete tomuto osudu vyhnout. Řada webů a lidí stále neměří nic…
Není tedy třeba se zbytečně bát, nicméně věnovat analytice pozornost mi přijde jako no-brainer – samozřejmost.
Dejte mi vědět v komentářích, jak to máte se sledováním metrik na vašich stránkách vy?