Google statistics – 6 nejdůležitějších statistik

Google statistics vám nabízí statistická data týkající se vašeho webu. Která stojí za to sledovat? Jak se jimi řídit?

Google Statistics

What gets measured gets managed (Co se změří, o to bude postaráno)

Tak zní legendární citát Petera Druckera, který, jak už to u legendárních citátů bývá, nikdy neřekl.

Nicméně něco na tom je. Určitě vše smysluplné změřit nejde, a jak říká další vychytralé přísloví, když se člověk na nějakou proměnnou zaměří, přestává být dobrou proměnnou.

Potenciální přínos analytiky je však nezměrný. Toho, co je v online světě potřeba sledovat, je spoustu a nikdo nečeká, že budete sedět celé dny v datech. Je však dobré seznámit se s pár základními proměnnými, ty sledovat a případně si časem třeba i odvodit, jaké změny na jejich základě podniknout.

Sám to dělám přesně tak. Nejsem žádný OG analytik, nejsem Marek Lecián. V online světě mě baví řada věcí daleko více než analytika. Proto sleduju jen očkem pár proměnných a snažím se na jejich základě implementovat smysluplné změny.

O těchto 6 proměnných se s vámi nyní podělím.

1. Výkonnost v Search Console

621

Většina lidí sleduje počet návštěv v Google Analytics, nicméně to je za mě především taková feel good metrika – obzvláště v reálném čase! ❤️, nicméně vyčíst z ní něco užitečného je pro mě dost obtížné.

Proto se mnohem raději dívám do Search Console, kde vidíte nejen, kolik lidí se na vás proklikne z Google vyhledávače, ale vidíte i kolik lidí se neproklikne, nicméně vaše stránky se jim zobrazily.

Jasnou nevýhodou tohoto postupu je, že neuvidíte návštěvnost z jiných zdrojů (přímé návštěvy, vyhledávání Seznam, sociální sítě apod.). Nicméně díky praktičnosti metrik ze Search Console to oželím a stejně používám primárně ji. A pokud jste jako já zaměřeni na SEO, věřím, že si tento způsob dat oblíbíte také.

Konzole je oproti GA4 také o mnoho jednodušší a intutivnější.

I když sleduju konzoli nejčastěji, Google Analytics se nevyhýbám a pro nějaké metriky si chodím i tam.

Pro jaké?

2. Bounce rate

Bounce rate vypovídá o tom, kolik % z celkového počtu návštěv vypadalo tak, že lidé přišli na stránku a neproklikli se z ní nikam dál.

Obecně se dá říci, že čím menší bounce rate, tím lépe. Nicméně je to trochu komplikovanější a v článku přímo o Bounce rate se tomu věnuju více.

Nejpohodlněji můžete tuto metriku sledovat v rámci Google Analytics pokud používáte ještě Universal Analytics – GA4 již bounce rate nezobrazuje a namísto ní používá tzv. míru zapojení (engagement rate).

Jak získat bounce rate v GA4?

Odečtete míru zapojení od stovky (100 – engagement rate = bounce rate).

Pokud je Engagement rate 60 pak: 100 – 60 = 40 —> Bounce rate je v tomto případě 40.

Míru zapojení pak najdete pod: Akvizice → Akvizice uživatelů → součtová tabulka

622 ga4

3. Hlavní zdroje návštěvnosti

Ve stejné tabulce (viz výše) jako najdete míru zapojení najdte i zdroje návštěvnosti. To kolik lidí vás najde z

  • organického vyhledávání
  • napíše adresu vašich stránek napřímo
  • kolik návštěv jde ze sociálních sítí
  • kolik z emailových kampaní

Jsou užitečné informace, které většinu času nijak prakticky nevyužívám, když však zaznamenám nějakou “anomálii”, tak jde o skvělý výchozí bod pro další pátrání.

4. Použitá zařízení

Tuto statistiku nevyužívám nijak často, jednou za čas je však určitě dobré se na ni podívat, abyste měli přehled.

I když jsou mobilní zařízení všudypřítomná (na hodně webu dělají více než 50 % návštěvnosti), někde tomu tak není (viz můj web na obrázku níže). To je užitečná informace, protože vám pomůže se rozhodnout, na co se primárně zaměřit.

Návštěvnost podle zařízení najdete v: Uživatel → Tehcnologie → Přehled Technologie.

623

Případně můžete využít i cestu: Konfigurovat → Publika → All users.

Sledování této metriky vám může dát také originální vhled, pokud jej propojíte také s dalšími metrikami, jako například bounce rate, konverze a podobně.

5. Konverze

V rámci Universal Analytics se konverze nazývali cíle. Znamenalo to nicméně konverze. GA4 už má tuto možnost pojmenovanou jako konverze, nicméně jejich tvorba není úplně intutivní.

Musíte nejprve vytvořit událost a následně GA4 říci, že tato událost je zároveň konverzí.

Pojďme se na to podívat v rámci konverze přihlášení do newsletteru, kterou si vytvoříme.

624 konverze
625
626

Jakmile máte hotovo, budete muset počkat až 24 hodin, než se vám konverze objeví v událostech:

627

Pokud se vám ale čekat nechce, tak si zapamatujte název události, kterou jste vytvořili a běžte cestou: Konfigurovat → Konverze → Nová konverzní událost a vytvořte konverzi, kterou pojmenujete úplně stejně jako vaši událost.

628 pod 1
629 pod 2
6210 pod 3

Pokud jsou pro vás konverze důležité můžete se podívat na tento skvělý návod v angličtině od Juliuse Fedoroviciuse.

6. Odchodové stránky

Smyslem této metriky je ukázat vám z jakých stránek lidé z vašeho webu (nejčastěji) odcházejí (logicky).

Opět jde o metriku, která vám může dát zajímavý vhled, protože jsou stránky z kterých vysoké odchody čekáte (stránka kontaktu) a jsou stránky, kde to nečekáte (případové studie).

Když však víte, jak se lidé chovají reálně, můžete to porovnat s vaší představou optima a posnažit se, aby se k sobě tyto dva stavy k sobě co nejvíce přiblížily.

Metrika jako taková zatím v GA4 dostupná není, můžete ji však zjískat, přes možnost prozkoumat:

  1. Zvolíte si volný report
6211
  1. Po otevření reportu si přidáte Trasa stránek do Dimenzí, Odchody do Metrik a následně nastavíte:

Trasa stránek → jako řádek

Odchody → jako jednu z hodnot

a máte hotovo. Všechny otatní údaje, které byly v reportu od počátku můžete s klidem vypnout.

6212

Pokud se vám report získat nedaří, můžete se jej snažit vytvořit podle krátkého videa od Analytics Mania:

Slovo závěrem

I když nejste analytický typ, věřím, že sledovat alespoň nějaké statistiky vám může výrazně pomoci v digitálním světě uspět.

A upřímně si myslím, že už nemáme ani příliš na výběr. Co není v online světě založeno na datech je v ideální pozici na to, aby bylo nahrazeno něčím, co na datech založeno je.

Bohužel.

Nicméně i pouhým sledováním základních metrik a děláním následných optimalizačních a nápravných kroků se můžete tomuto osudu vyhnout. Řada webů a lidí stále neměří nic…

Není tedy třeba se zbytečně bát, nicméně věnovat analytice pozornost mi přijde jako no-brainer – samozřejmost.

Dejte mi vědět v komentářích, jak to máte se sledováním metrik na vašich stránkách vy?

Často kladené otázky

Související otázky k článku.

Zeptejte se mě na cokoliv na LI

Komentáře

Zanechte první komentář

Podobné články