Rozhodně nejsem analytik. Tím je třeba začít, pokud tedy již sami webové analytice trochu rozumíte, s největší pravděpodobností jí rozumíte více než já a v tomto článku se nejspíš bohužel nic zajímavého nedozvíte.
Tento článek píšu hlavně pro sebe a budu jej postupně aktualizovat a rozšiřovat (neváhejte mi k tomu poslat klidně nějaké podněty!). Nechci lézt analytikům do zelí, nicméně pokud se člověk v dnešní době pohybuje na internetu, tak bez dat se daleko nedostane.
Google Analytics jsou pak asi nejčastějším způbem, jak weby data o své používanosti získavají (Podle Renolon studie je to asi 55 % webů). A každý marketér a vlastník webu by (dle mého) měl mít o základních webových datech alespoň nějaké tušení, aby mohl dělat informovaná, evidence based rozhodnutí, která jsou v symbióze s rychlými iteracemi.
Jinými slovy:
Pokud se nezajímáte o data vašeho webu, brzy vás převálcuje někdo, kdo se o ně zajímá.
Nicméně nemusíte se stát analytikem/analytičkou, i pár základních proměnných, vám dá užitečný a cenný vhled.
K tomu ale až za chvíli, pojďme začít pěkně od začátku.
Co jsou GA4?
GA4 (Google Analytics 4) jsou novou verzí Google Analytics – přičemž předchozí verze Google Analytics 3 měla zkratku UA.
K analytice se dostanete stále na stejné adrese: https://analytics.google.com/.
Nicméně prostředí konzole bude odlišné na základě toho, zda budete spravovat službu UA (Google Analytics 3) nebo GA4 (Google Analytics 4).
Proč je řešit?
I když jste spokojeni s používáním Google Analytics 3 (UA) měly by vás GA4 zajímat. Nevyhnete se jim. Bohužel.
Slovy samotného Google:
Od 1. července 2023 již nebudou standardní vlastnosti služby Universal Analytics zpracovávat data. Po 1. červenci 2023 budete moci po určitou dobu zobrazovat přehledy služby Universal Analytics. Nová data však budou proudit pouze do vlastností Google Analytics 4.
A jelikož je tato změna jistá, tak čím dříve přejdete a sžijete se s novými GA4, tím lépe.
P.S. Toto platí především pro obsahové weby, pokud jste například e-shop/aplikace/komplikovanější web, vřele doporučuji článek Marka Leciána zde.
Jak nasadit GA4 na WordPress?
Pokud máte jednoduchý obsahový web (jako například já tento) můžete nasadt GA4 obdobně jako UA.
Osobně k nasazení používám plugin Rank Math SEO. Prokliknete se Rank Math —> Obecné Nastavení —> Statistiky a GA4 připojíte.
???? Návod přímo od RankMath v EN
Jak získat v GA4 klasické statistiky?
Toto bude asi nejčastěji aktualizovaná část. Postupně zde budu přidávat mini návody na to, jak se dostanete k důležitým statistikám, které vám mohou při správné interpretaci dát dobrý vhled do toho, jak vaše stránky zlepšit.
Návody na metriky jsou seřazeny abecedně, nikoliv dle důležitosti.
???? Bounce rate
???? Konverze
???? Odchodové stránky
Jak získat bounce rate v GA4?
GA4 již bounce rate nezobrazuje a namísto ní používá tzv. míru zapojení (engagement rate).
Abyste získali bounce rate, odečtete míru zapojení od stovky (100 – engagement rate = bounce rate).
Pokud je Engagement rate 60, pak: 100 – 60 = 40 —> Bounce rate je v tomto případě 40 %.
Míru zapojení (základ výpočtu) pak najdete pod: Akvizice → Akvizice uživatelů → součtová tabulka
Jak získat konverze v GA4?
V rámci Universal Analytics (předchozí verze) se konverze nazývaly cíle. Znamenalo to nicméně konverze. GA4 už má tuto možnost pojmenovanou jako konverze, nicméně jejich tvorba není úplně intutivní.
Musíte nejprve vytvořit událost a následně GA4 říci, že tato událost je zároveň konverzí.
Pojďme se na to podívat v rámci konverze přihlášení do newsletteru, kterou si vytvoříme.
- Nejdříve vytvoříte událost
—> Kterou si deskriptivně pojmenujete a nadefinujete. Po přihlášení do newsletteru se návštěvník přesměruje na stránku poděkování. Proto nastavíme událost jako zobrazení stránky poděkování.
Jakmile máte hotovo, budete muset počkat až 24 hodin, než se vám konverze objeví v událostech.
Pokud se vám ale čekat nechce, tak si zapamatujte název události, kterou jste vytvořili a běžte cestou: Konfigurovat → Konverze → Nová konverzní událost a vytvořte konverzi, kterou pojmenujete úplně stejně jako vaši událost.
Pokud jsou pro vás konverze důležité, můžete se podívat na tento skvělý návod v angličtině od Juliuse Fedoroviciuse.
Jak získat v GA4 odchodové stránky?
Smyslem této metriky je ukázat vám, z jakých stránek lidé z vašeho webu (nejčastěji) odcházejí.
Opět jde o metriku, která vám může dát zajímavý vhled, protože jsou stránky z kterých vysoké odchody čekáte (stránka kontaktu) a jsou stránky, kde to nečekáte (případové studie).
Když však víte, jak se lidé chovají reálně, můžete to porovnat s vaší představou optima a posnažit se, aby se k sobě tyto dva stavy co nejvíce přiblížily.
Metrika jako taková zatím v GA4 dostupná není, můžete ji však získat přes možnost prozkoumat:
- Zvolíte si volný report
- Po otevření reportu si přidáte Trasa stránek do Dimenzí, Odchody do Metrik a následně nastavíte:
Trasa stránek → jako řádek
Odchody → jako jednu z hodnot
a máte hotovo. Všechny otatní údaje, které byly v reportu od počátku, můžete s klidem vypnout.
Pokud se vám report získat nedaří, můžete se jej pokusit vytvořit podle krátkého videa od Analytics Mania:
Kdo vám v česku s GA4 pomůže?
Jan Polzer, stálice české online scény, je zárukou kvalitních návodů a tipů. V jeho článku Začínáme s GA4 popsal řadu zajímavých rad (třeba jak na vlastní přehled, sbírku a téma v GA4). Pokud však potřebujete s nasazením přímo pomoci, neváhejte Jana kontaktovat přímo.
Marek Lecián je v Česku OG analytiky. Má i Twitter. Rozhodně se vyplatí sledovat a pokud máte možnost spolupráce, věřím, že se rozhodně vyplatí.
Aneta Hejnová je webová analytička se zaměřením na GA4 a přednášela i na letošním WordCamp Brno.
Honza Tichý a jeho agentura Taste vám rozhodně také dokáží s čímkoliv pomoc a poradit. Přičemž zde se můžete podívat na Honzovo video jak nastavit GA4, které připravil společně s Marketing Minerem:
Jirkont školení
v neposlední řadě pak pořádá nadupané školení Jiří Krejčík, jednatel agentury Jirkont.
Na školení se dozvíte o novinkách, které v Google Analytics 4 jsou. Celé školení je praktické, nabito materiály a konkrétními příklady.
Dozvíte se proč má smysl posílat data do BigQuery a jak je prezentovat v Looker Studiu (dříve Google Data Studio).
Jirka má zkušenosti s implementací pro e-shopy, obsahové weby a věrně zná i situace, kdy se řeší v Analytics konverze.
Školení je pak vhodné pro marketéry, správce PPC kampaní, SEO konzultanty, vývojáře a projektové manažery.
Zdroje které ohledně GA sledovat
→ Analytics Mania – Youtube kanál, který je super, pokud vám nedělá problém angličtina.
→ Blue River Mountains – pokud hledáte někoho, kdo vám pomůže s GA a GTM v angličtině našli jste. Potkal jsem Matthiase v ChiangMai a je to třída.
→ Blog Marka Leciána – skvělý blog o analytice, nicméně i dalších přidružených tématech
Slovo závěrem
GA4 tu budou a čím dříve si na ně zvykneme a přehodíme, tím lépe pro nás.
Je to výzva, nicméně výzvám je třeba čelit. A věřím, že se nám to společně povede.
Jako vždy :).
Doufám, že vám tento článek alespoň trochu pomohl se zorientovat a dejte mi vědět v komentářích, jak to máte s GA4 vy?