Podle Googlu je bounce rate (česky míra okamžitého opuštění) počet relací, kdy návštěvníci navštívili pouze jednu stránku na vašem webu a zase odešli, aniž by provedli nějakou další akci (odeslali formulář, klikli na menu, dostali se na další článek…) děleno celkovým počtem relací.
Jinými slovy tento údaj vyjadřuje kolik % z celkového počtu návštěv vypadalo tak, že lidé přišli na stránku a neproklikli se z ní nikam dál (vyvolali pouze jeden request na server analytics).
Obecnou mantrou je míru okamžitého opuštění co nejvíce snižovat: chcete aby lidé na vašich stránkách zůstavali, ne, aby po příchodu zase odcházeli. Je však velká bounce opravdu špatná?
Záleží.
Jsou případy, kdy člověk hledá nějakou informaci, najde ji a spokojeně odejde. Pokud máte takový druh stránek (například Wikipedia), vysoká míra okamžitého opuštění vás nemusí trápit.
Pro většinu stránek však vysoká bounce rate problém je.
Proč?
Proč je vysoká bounce rate problém?
Bounce rate se zdá být jednak jedním z ranking faktorů a Backlinko studie ukazuje, že bounce rate je navázána i na pozici v prohlížeči.
Zdroj: https://backlinko.com/hub/seo/bounce-rate
Existuje tedy dobrá šance, že snížení této metriky vám pomůže.
Pojdmě se podívat na několik základních tipů.
Jak snížit míru okamžitého opuštění?
Vřele doporučuji se nejdříve opravdu zamyslet, jestli je vysoká bounce rate pro váš web opravdu problémem.
Nicméně i když bounce rate problém není, nenapadá mě žádný důvod, jak by vám mohlo její snížení uškodit.
Jak ji tedy snížit?
Udělat stránky zábavnější
Nejjednoduším způsobem, jak vaše stránky udělat více zábavné, je psát texty, které lidé chtějí číst.
- Používejte krátké odstavce,
- pište skenovatelně,
- vizuálně přitaživě
- a neváhejte váš text bohatě prokládat obrázky a videi.
Videa se pak zdají být obzvláště zajímavým faktorem, jelikož když si někdo video z vašich stránek pustí, tak vám může raketově stoupnout průměrný čas strávený na stránkách a může to pomoci i s bounce rate.
Chytře využívat odkazy
Používat odkazy na ostatní stránky z vašeho webu, vám jednak pomůže v rámci SEO optimalizace, nicméně vám to pomůže i s bounce rate, jelikož dáváte lidem mnohem více příležitostí prokliknout se na relevantní a užitečný obsah.
Nebojte se také udělat ještě krok navíc, a vedle klasických hyperlinků dávat odkazy i do vizuálně odlišných boxů, pod obrázky, do tlačítek a podobně. Jak by měli odkazy vypadat, se pak dočtete v tomto článku.
Vřele také doporučuji používání šablon, kdy například na konci každého blogového příspěvku máte odkazy na příspěvky další.
Zlepšit UX
Uživatelský zážitek (UX) můžete zlepšit několika způsoby, mezi základní může patřit:
- Přidat na začátek článku obsah,
- mít dostatečně velké písmo,
- hojně využívat bílého místa.
UX má hodně společného s kategorií udělat stránky zábavnější, nicméně nejde o synonymum. Jakmile budete hotoví s částí zezábavnění, zkuste se vcítit do vašeho čtenáře a cokoliv by vám mohlo vadit, napravit.
Zrychlit stránky
Nemalý podíl bounce rate může být způsoben prostě tím, že se lidem nechtělo čekat, než se vaše stránky načtou.
Zrychlete je.
Pokud máte web na Elementoru, může vám pomoci článek, jak zrychlit web na Elementoru, podobný článek jsem napsal i pro obecný WordPress web. Nicméně pokud zatím stránky teprve tvořit začínáte, obecně doporučuji zrovna zvolit Builder, který je rychlý již v základu například Bricks.
Optimalizace pro mobily
Většina návštěvníků přijde na váš web s největší pravděpodobností z mobilu. Ujistěte se, že jejich zážitek bude podobný zážitku uživatelů desktopu.
- Rychlost,
- přehlednost,
- jasná struktura a navigace.
To jsou věci, které můžou udělat největší změnu. Optimalizace pro mobily bohužel neznamená jen zmenšit písmo z desktopu a dát pod sebe, co je na počítači vedle sebe. Vřele tedy doporučuji se na optimalizaci pro mobily zaměřit a nemusíte mít strach, rozhodně se vám to bohatě vrátí.
Miřte na správné návštěvníky
Pokud přidám na své stránky článek Nejlepší jména pro novorozence, mohu očekávat obří bounce rate, jelikož nemám žádný další obsah, kam by se lidé mohli prokliknout.
Držet se tedy svého kopyta a nesnažit se za každou cenu nahánět návštěvnost psaním nerelevantních článků pro vaše publikum, je tedy také rozhodně nečím, čím neuděláte chybu.
Slovo závěrem
Bounce rate zní možná trošku neproniknutelně, nicméně doufám, že se mi podařilo v článku tento pojem přiblížit a máte i trochu lepší představu, jak míru okamžitého opuštění vylepšit.
Dejte mi vědět v komentářích, jakou zkušenost máte s Bounce rate na všem webu?