Vybral jsem 49 statistik o AI, které mi přijdou zajímavé, znepokojující nebo fascinující. Tyto statistiky jsem rozdělil dle jednotlivých oborů.
Data pochází z výzkumů a článků, které jsou všechny uvedeny na konci v sekci “Zdroje”.
Nejzajímavější AI statistiky
Zde jsou statistiky, které mě napříč zdroji zaujaly nejvíce:
- Do roku 2025 může AI eliminovat 85 milionů pracovních míst, ale vytvořit 97 milionů nových, což povede k čistému zisku 12 milionů pracovních míst.
- 77 % používaných zařízení obsahuje nějakou formu AI.
- 9 z 10 organizací podporuje AI pro získání konkurenční výhody.
- AI podle odhadů přispěje 15,7 biliony dolarů ke globální ekonomice do roku 2030.
- 85,1 % uživatelů AI používá tuto technologii pro psaní článků a tvorbu obsahu.
- 81,6 % digitálních marketérů si myslí, že práce tvůrců obsahu jsou kvůli AI ohroženy.
- 50 % spotřebitelů je nyní ohledně AI optimistických.
- 33 % spotřebitelů si myslí, že používají AI platformy (skutečné využití je 77 %).
Dopad AI na pracovní místa a zaměstnanost
Je jasné, že AI skutečně představuje riziko pro některá pracovní místa. Především se mluví o juniorních pozicích, repetitivních pracích a dnes již nějak automatizovanými pozicemi.
Dramaticky se proměňuje také práce tvůrců obsahu a copywriterů, jelikož firmy zkouší levnější AI alternativy a i když nevěřím, že by tyto pozice zanikly, jak ukazují data, tak se minimálně výrazně promění. V ohrožení by také mohla být řada míst v IT a zákaznickém servisu.
Zároveň je však dobré i říct, že AI také spoustu pracovních míst vytvoří.
- 32,9 % firem již nahradilo některé lidské úkoly AI řešeními.
- 81,6 % digitálních marketérů si myslí, že práce tvůrců obsahu jsou kvůli AI ohroženy.
- Předpokládá se, že AI zvýší lokální HDP, přičemž Čína zaznamená největší nárůst o 26 % do roku 2030.
- AI přidá 15,7 bilionu dolarů k světovému HDP do roku 2030, což představuje nárůst o 14 %.
- Do roku 2025 AI eliminuje 85 milionů pracovních míst, ale vytvoří 97 milionů nových, což povede k čistému zisku 12 milionů pracovních míst.
- Do roku 2030 by inteligentní roboti mohli nahradit 30 % globální pracovní síly.
- dle odhadů 375 milionů lidí může potřebovat změnit kariéru do roku 2030.
- Vysoké riziko automatizace ovlivňuje 38 % pracovních míst v USA, 35 % v Německu, 30 % ve Velké Británii a 21 % v Japonsku.
- AI a další technologické změny by mohly vytlačit 75 milionů pracovních míst do roku 2025.
- 20 milionů výrobních pracovních míst by mohlo být ztraceno kvůli automatizaci do roku 2030.
- 52 % odborníků věří, že automatizace sice zničí některá pracovní místa a vytvoří nová.
- 43 % firem plánuje snížit svou pracovní sílu kvůli technologické integraci.
AI ve školství: Realita a výzvy českého vzdělávání
Z výsledků průzkumu České asociace umělé inteligence vychází tato data:
- 53 % českých učitelů už používá nějaký AI nástroj
- Jen 24,2 % se cítí připraveno na jeho integraci do výuky
- 46,7 % pedagogů si myslí, že AI slouží žákům k podvádění
- 48,9 % učitelů vnímá AI jako užitečnou pomůcku
- 87 % učitelů neabsolvovalo žádné AI školení
Přičemž je jasné, že v blízké budoucnosti se budou, dle mého, rapidně proměňovat s tím, jak AI bude více a více všudypřítomná.
Dopad AI na marketing, zákaznickou podporu a prodej
Marketéři patří mezi skupinu, která si AI osvojuje nejrychleji. Což bude způsobeno i tím, že většina věří, že si AI bude umět efektivně osvojit a pomůže ji v práci.
Zákaznická podpora a prodej jsou další oblasti, kterých se AI razantně dotýká (především díky automatizacím a v případě zákaznické péče třeba Chatboty).
- 75,7 % digitálních marketérů nyní používá AI nástroje pro práci.
- 49,5 % marketérů používá AI nástroje několikrát týdně nebo častěji.
- 67,7 % marketérů uvádí, že nedostatek znalostí a času jsou dva největší důvody proti používání AI nástrojů.
- 69 % digitálních marketérů aktivně používá ChatGPT.
- 85,1 % uživatelů AI ji používá pro tvorbu obsahu blogů.
- 65,8 % lidí považuje obsah AI za stejně dobrý nebo lepší než lidské psaní.
- Pouhých 14,03 % uživatelů důvěřuje datům o klíčových slovech z AI nástrojů.
- Pouze 32,5 % uživatelů důvěřuje výsledkům vyhledávání generovaným AI.
- 98,1 % digitálních marketérů uznává, že určité porozumění AI je důležité pro jejich práci.
- 90 % marketérů je přesvědčeno o své schopnosti učit se a přizpůsobovat novým AI nástrojům a technologiím.
- Více než 50 % marketérů má určité obavy, že je AI nahradí v jejich vlastní práci.
- 60 % marketérů se cítí pozitivně ohledně vzestupu AI průmyslu.
- Méně než 20 % marketérů si myslí, že AI nástroje budou mít negativní dopad na kvalitu obsahu.
- Pouze 30,1 % marketérů si myslí, že AI negativně ovlivní vyhledávací provoz za 5 let.
- 72,6 % lidí se obává, že obsah AI se stane nerozlišitelným od obsahu psaného člověkem.
- 37,4 % digitálních marketérů používá nástroje pro detekci AI.
- 59,5 % marketérů je proti povinným zveřejněním obsahu vytvořeného AI.
- 26 % B2B marketérů používajících chatboty zaznamenalo 10-20% nárůst objemů generování leadů.
- Předpokládá se, že trh s chatboty dosáhne v roce 2025 hodnoty přibližně 1,25 miliardy amerických dolarů, což je významný nárůst oproti velikosti trhu v roce 2016, která činila 190,8 milionu amerických dolarů.
- 70 % spotřebitelů očekává odpověď chatbotu do 5 minut.
- 74 % spotřebitelů požaduje okamžité odpovědi na své otázky.
- 67 % lidí očekává, že bude používat aplikace pro zasílání zpráv ke komunikaci s firmami.
- 75 % spotřebitelů se cítí pohodlně s chatboty vyřizujícími rutinní zákaznické úkoly, zatímco pouze 33 % schvaluje chatboty řešící složité dotazy.
- 38 % spotřebitelů globálně preferuje používání chatbotů.
- Více než 60 % majitelů firem (64 %) si myslí, že AI zlepší vztahy se zákazníky.
Slovo závěrem
Data jasně naznačují, že adopce AI bude v nadcházejících letech dále stoupat.
Už dnes se stala AI součástí řada profesí a systémů a tento trend nikam nezmizí.
Existuje také řada výzev se kterými se bude potřeba v budoucnu vypořádat. Ať už půjde o dopad na pracovní místa, závislost na technologiích nebo důvěryhodnost a ověřitelnost zpráv.
Jediné co se dá říci s jistotou je, že AI zde s námi bude a je na nás, aby tu byla ve formě v jaké s ní budeme spokojeni.
Zdroje z kterých byly data čerpána:
- https://www.pwc.com/gx/en/issues/artificial-intelligence.html
- https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/
- https://eithealth.eu/think-tank-topic/artificial-intelligence-in-healthcare/
- https://www.mckinsey.com/capabilities/quantumblack/our-insights/the-state-of-ai-in-2022-and-a-half-decade-in-review
- https://www.forrester.com/blogs/predictions-2023-ai/
- https://blumbergcapital.com/news-insights/2022-artificial-intelligence-survey/
- https://www.pewresearch.org/internet/2023/04/20/ai-in-hiring-and-evaluating-workers-what-americans-think/
- https://asociace.ai/ceska-skola-a-umela-inteligence/
- https://www.authorityhacker.com/ai-survey/
- https://www.authorityhacker.com/ai-statistics/
- https://www.accenture.com/us-en/insights/insurance/guide-insurance-customers-safety-well-being
- https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2019-01-21-gartner-survey-shows-37-percent-of-organizations-have
- https://www.forbes.com/advisor/business/ai-statistics/