Natočili jste video na YouTube a nikdo jej nenachází? Nebo video teprve plánujete a přemýšlíte, jaká témata lidé na YouTube hledají?
V obou případech vám může YouTube SEO zásadně pomoci.
Pravděpodobně jste slyšeli o SEO v kontextu klasického vyhledávání. YouTube je nicméně třetí největší vyhledávač na světě (hned po Google a obrázcích Google) a optimalizovat obsah pro tento vyhledávač se může bohatě vyplatit.
Pojďme se na proces optimalizace podívat od začátku do konce.
Jak vybrat téma videa?
Jako vždy chcete najít průnik třech věcí:
- Co lidi zajímá,
- O čem něco víte,
- Co dává smysl pro váš business (může přivést poptávky, prodeje, zvýší vám autoritu apod.)
Myslete na to, že nejste YouTubeři (pokud nejste YouTubeři ????) a vaším cílem není monetizovat videa skrze zhlédnutí.
Navíc ani YouTubeři často na zhlednutích příliš nevydělají, jak ukazuje virální bratr Čeněk v tomto videu:
Milion shlédnutí ne českém YouTube mu přineslo 16 000 Kč. Podobná čísla pak zmiňuje Broňa Sobotka i řada dalších velkých kanálů… YouTube dokáže vydělat za zhlednutí třeba 10 000 Kč měsíčně. Pokud jste velcí a dobří, což je těžké.
Proto bych se nominálním množstvím zhlédnutí vůbec nezabýval a už při výběru tématu necílil na slova, která mají virální potenciál (různé challenge, pranky apod.), ale radši se zaměřil klidně na méně hledaná slova, která však hledá vaše cílovka, které dokáže váš produkt/služba pomoci.
Než se do tvorby videí pustíte…
Měli byste si ujasnit, co od YouTube videa čekáte, jakou konverzní akci chcete vidět… a jak vyhodnotíte úspěch.
Jakmile v tom budete mít jasno, sepište si pro vás intuitivně zajímavá klíčová slova a podívejte se na zahraniční a české kanály, které točí videa s podobným obsahem a váš seznam obohaťte o slova a fráze těchto kanálů.
Následně se podívejte, jak moc jsou jednotlivá slova na YouTube hledána.
Jak?
Jak zjistit hledanost klíčových slov na YouTube
YouTube našeptávač
Základní proxy může být YouTube našeptávač:
Nevidíte sice přesná čísla (kolik lidí danou frázi hledá), nicméně vidíte, že dané fráze hledá aspoň někdo a intuitivně předpokládám, že čím výše fráze bude, tím více bude hledána.
Pokud vám našeptávač ukáže na vaše klíčové slovo další zajímavé fráze, neváhejte váš seznam klíčových slov o tyto fráze doplnit.
Keywords Everywhere
Keywords Everywhere je placené rozšíření do prohlížeče, které vám ukáže (v Googlu i na YouTube) kolik lidí hledá přímo jednotlivá slova.
Keywords Everywhere má i verzi zdarma, o které si povíme zachvíli, aby vám však ukázalo hledanost konkrétních klíčových slov, musíte si jej zaplatit.
Po zapnutí rozšíření například uvidíte, že více než 50 vyhledávání za měsíc mají z našeptávače pouze 2 slova.
Pokud jste tedy marketér a chcete točit návod, jak se online propagovat, může být chytré natočit videa:
- Jak propagovat firmu (7 nečekaných tipů)
nebo
- Jak propagovat e-shop – 3 osvědčené rady z praxe (2023)
České YouTube je v řadě oblastí, dle mého, stále dost prázdné. Když si tedy vyberete konkrétní slova, věřím, že můžete vaše video dostat pro danou frázi opravdu vysoko.
Nicméně Keywords Everywhere je placené rozšíření.
Existuje i alternativa zdarma?
Ahrefs Youtube Keyword Tool
Na této adrese najdete nástroj od Ahrefs (zdarma), který vám zdarma ukáže hledanost daných slov na YouTube.
Velkou výhodou je, že si můžete vybrat pro kterou zemi chcete hledanost zobrazit:
A tím pádem zpřesníte našeptávání (zatímco v US budou lidi v kontextu SEO hledat výrazy jako SEO for beginners – v Česku budou hleda SEO pro začátečníky, SEO optimalizace apod.).
Oproti Keywords Everywhere má tento nástroj mnohem menší rozlišovací schopnost a pokud nehledáte opravdu populární téma, tak se může stát, že vám toho nástroj příliš neřekne.
Nicméně u populárnějších slov funguje nástroj hezky:
Keywords Everywhere – rozšíření zdarma
Posledním místem, které bych doporučil při analýze klíčových slov navštívit jsou populární videa na podobné téma.
YouTube umožňuje tvůrcům přidat k videu tzv. štítky, což jsou v podstatě klíčová slova, kterých se video týká. Nástroje jako třeba Keywords Everywhere (i ve verzi zdarma) vám pak umožní tyto štítky u daných videí zobrazit.
Stačí si nainstalovat rozšíření do prohlížeče a uvidíte u každého videa následující informační panel:
Přičemž v případě, že byste chtěli vidět i hledanost jednotlivých štítků, opět můžete využít placené verze Keywords Everywhere:
Verze zdarma
Placená verze
Slova máme, jak je využít?
- Jakmile jste se podívali na klíčová slova a jejich hledanost, tak víte, o čem točit. To je první velký přínos.
- Následně chcete využít hlavní klíčová slova v nadpisu a popisu videa.
- A v neposlední řadě, chcete všechna relevantní klíčová slova vyplnit u daného videa jako štítky, což lze případně udělat i zpětně přes editování videa:
Následně jen doplníte štítky:
Víte, o čem točit. Víte, jak video zoptimalizovat. Pojďme se ještě podívat na poslední část mixu: Jak poznat, jak se videu daří?
Jak „měřit“ video na YouTube?
Základní analytikou jsou samozřejmě odběry, lajky a zhlédnutí. Přičemž jejich důležitost má přesně toto pořadí.
Pokud je cílem videa, aby se lidé proklikli na web, tak úspěch můžete analyzovat i v Google Analytics, kdy si vyfiltrujete zdroj návštěv z YouTube.
A v neposlední řadě můžete využít přímo analytiky na platformě.
YouTube analytika
Pokud jste na YouTube přihlášeni pod účtem, pod kterým i nahráváte videa, stačí kliknout na „Studio YouTube”,
vybrat „Analýzy” a následně zvolit rozšířený režim:
A máte podobné rozhraní, na které můžete být zvyklí třeba z Google Analytics:
Vyplatí se analytika YouTube používat?
Ano. Nicméně jako u každého analytického nástroje… musíte se umět zeptat.
Sledovat kolik lidí a zhlédlo vaše videa k žádným zajímavým a prakticky využitelným hypotézám nepovede.
Jak tedy analytiku využívat?
Osobně se snažím v podstatě každou analytiku využít dvěma způsoby:
- Hledání trendu
- Ověření trendu
A následně poznatky převést do akčních kroků.
U YouTube můžete proklikáváním se v analytice třeba zjistit, zda se více daří videím, která jsou:
- kratší,
- delší,
- mají otazník v nadpisu,
- mají nadpis bohatý na klíčová slova,
- a podobně…
jakmile pak nějaký takový trend zaznamenáte, můžete jej zkusit prakticky vytěžit a počkat si, jaké výsledky to přinese.
Abych to však srovnal, tak si myslím, že zabývat se klíčovými slovy a sledovat konkurenci (především zahraničí) vám v kontextu YouTube dá mnohem více než YouTube analytika.
Slovo závěrem
Jak bylo zmíněno na začátku, YouTube je třetí největší vyhledávací platforma na světě a řešit v jejím kontextu SEO se tedy rozhodně vyplatí.
Díky menšímu množství nástrojů a faktu, že natočit video je těžší, než napsat článek, je zde také **mnohem menší konkurence (**obzvláště v českém prostředí).
A i když nezbohatnete monetizací zhlédnutí, pokud si dáte u videí jiný cíl (dostat lidi na web, říci jim o produktu, prodat službu…) můžete dosáhnout skvělých výsledků.
K čemuž vám doufám pomohou i postupy a nástroje zmíněné v tomto článku.
Díky, že jste dočetli až sem a dejte mi vědět v komentářích
???? jak vnímáte a jakou zkušenost máte s YouTube SEO vy?