Pokud jste malá firma nebo živnostník a řešíte svou propagaci, dost možná narážíte na problém, jak to vůbec zvládnout?
Už tak máte dost práce se samotným podnikáním, administrativou okolo něj a do toho mít ještě čas vytvářet posty na sociální sítě, připravovat outreachové kampaně a zabývat se SEO?
Vždyť to přece nejde.
Ve verzi, v jaké o tom přemýšlíte, to možná opravdu nejde.
Nicméně marketing potřebujete, co tedy dělat?
Rovnice úspěšného marketingu
snadnost + smysluplnost + vytrvalost = úspěch
Tato rovnice umožnila vytvořit fungující marketing mně a umožní to i vám. Je však důležité mít na paměti všechny tři její součásti. Vaše propagace
- musí být snadná
- musí dávat smysl
- musíte ji vydržet dělat dlouhodobě
Pokud bude kterákoliv část z tohoto mixu chybět, šance na úspěch exponenciálně klesnou.
Dobrý marketing pro malou firmu je jako čištění zubů. To je mentální model, který vám v přemýšlení o propagaci pomůže.
Dobrý marketing je jako čištění zubů
O čištění zubů nemusíte přemýšlet, má stanovenou dobu a víte, jaké výsledky přinese.
S marketingem to musíte mít podobně.
- Vědět, kdy se mu budete věnovat,
- Z jakých činností se toto “věnování” bude skládat,
- a mít představu o výsledcích, které tyto snahy mohou přinést.
Marketing musí být především rutinou, to je nejdůležitější část celého příměru.
Jak si však z marketingu udělat rutinu, když už tak máte pracovní rozvrh praskající ve švech?
1. Dokumentujte, netvořte
Tato rada tvůrce obsahu a chodícího impéria Garyho Vee zní možná banálně, ale není to tak.
Spousta lidí se snaží obsah pro marketing vytvářet, což stojí množství:
- úsilí,
- času,
- zdrojů.
Vytvářet obsah rozhodně není snadné a cokoliv není snadné, je zároveň i mnohem těžší udržet dlouhodobě.
Pokud však změníte přístup a budete namísto tvoření dokumentovat, zbavíte se maxima tření a celý proces se značně zjednoduší.
Nebudete si muset lámat hlavu s tím co tvořit, ani s originalitou, jelikož nikdo jiný není vy.
Dokumentování namísto tvoření je první trik, jak si z marketingu vytvořit rutinu.
Jak může vypadat dokumentární obsah v praxi?
- Vytvoříte článek, video nebo podcast, kde ukážete a popíšete, co v daném období děláte nebo jste již dělali
- Zapojíte do dokumentování ostatní a vysbíráte hodnocení zákazníků (reference), o které se následně podělíte s fanoušky v marketingových kanálech
- Vyberete si nějaký kanál (blog, email, sociální síť…), kde budete pravidelně k dispozici a lidé se vás budou moci jen ptát na to, co je zajímá
Možností je nepřeberně a i když nejste extrovert, máte z čeho vybírat.
Pojítkem všech možností je, že popisujete, namísto toho, abyste vymýšleli. Což je řádově snazší.
Moc dobře si to uvědomuju na sobě. Napsat koncepční článek jako tento bych náročností ohodnotil jako 80/100, zatímco sepsat, jak se mi podařilo dostat do top 3 v Google na nějaké klíčové slovo bych ohodnotil jako 30/100.
Jelikož jsem se tam již dostal, tak si jen sednu a sepíšu to jako report z výletu, na kterém jsem včera byl. Kreativní náročnost prakticky 0.
A to v nabitých dnech a týdnech rozhodně oceníte.
I pokud jste skeptičtí, doporučuju dokumentární obsah vyzkoušet. Oproti klasickému tvoření obsahu je to mnohem jednodušší a výsledky jsou často stejné nebo dokonce i lepší.
2. Začněte zlehka
Shořet jako papír není v marketingovém světě žádné umění. Popravdě je to snadné, jelikož toto prostředí k tomu svádí. Na začátek jsou však nástroje na plánování příspěvků na řadu sociálních sítí najednou spíše voláním sirén, nežli pomocnou berličkou.
Začněte jednoduše.
Na většinu marketingu budete sami. Vyberete si proto pouze jeden kanál komunikace, který budete využívat a kterému se budete věnovat.
Přidat další můžete jakmile zvládnete jeden.
Klíčem je vybrat si takový kanál, který tušíte, že vás bude nejvíce bavit, i když není zrovna nejefektivnější.
Pokud rádi píšete, pište články nebo newsletter a s klidem ignorujte rady konzultantů, kteří říkají, že kdo není na TikToku, jako by nebyl.
Pokud zase rádi mluvíte na kameru a tvoříte videa, ignorujte lidi jako já, kteří adorují newsletter a raději tvořte videa na YouTube nebo Instagram.
Když vás to bude bavit, šance že u toho vydržíte, je mnohem větší, a to v klidu přebije to, že zrovna nejde o trendující kanál.
Osobní zkušenost
Rád píšu. Proto jsem se rozhodl postavit celou propagaci těchto stránek na blogu, který považuje řada lidí za mrtvý formát…
Nicméně jak vidíte na obrázku ze search konzole:
o mrtvý formát nejde. A i když zatím čísla nejsou nijak ohromná, věřím, že díky přístupu marketingového čištění zubů, se graf v budoucnu ještě zalomí směrem nahoru), uvidíme).
Kanály na propagaci jsou jako žonglérské míčky
Jakmile budete mít jeden kanál skvěle zvládnut, můžete přemýšlet o dalším. Je to jako žonglování, přičemž každý další propagační kanál (SEO, sociální síť, YouTube, podcast atd…) je dalším míčkem.
A další míček chcete přibrat jen ve chvíli, kdy jste si jistí s míčky, které již máte ve vzduchu.
Osobně jsem se rozhodl zaměřit se především na články. Jakmile jich budu mít na blogu přes 100, přiberu LinkedIn, kde mohu využívat už jen ty články, které se osvědčily. Z článků, které se pak osvědčí na blogu i LinkedInu vyberu ty vhodné na video zpracování a vytvořím YouTube videa.
To bude vše.
Neříkám to ani kvůli konkrétním sociálním sítím nebo proto, že bych chtěl, ať si založíte blog. Spíše jsem chtěl ilustrovat, že není třeba být všude hned a jakmile zvládnete jeden kanál propagace, tak přibrat ostatní bude již řádově jednodušší.
3. Vytvořte si rutinu a buďte nekompromisní
Jakmile víte, co a jak byste mohli dokumentovat a jaký marketingový kanál k tomu využít, přichází asi nejdůležitější část.
Udělat si z toho rutinu.
Ať už to bude:
- jeden post denně na síť, kterou jste zvolili,
- týdenní newsletter,
- nebo měsíční případová studie…
Musí to být pravidelné. S jasným časovým požadavkem.
Síla marketingového čištění zubů spočívá především ve skládaném úročení a faktu, že věnovat se dlouhodobě a průběžně marketingu je obtížné.
Proto to řada firem nezvládá, a nabízí vám tak obří konkurenční výhodu, spočívající jen v tom, že vy to zvládat budete…
Pravidelnost > dokonalost.
Navzdory tomu, co vám budou různí experti tvrdit.
Buďte nekompromisní. Jako byste chtěli začít s posilovnou:
- udělejte si plán,
- vyhraďte si čas, kdy se mu budete věnovat,
- věnujte se mu a když občas rozvrh nedodržíte, hned zase navažte.
Výsledky se dostaví.
A jejich míra a brzkost vás dost možná překvapí).
Jaká je má rutina?
Osobně používám Notion (Dejte mi vědět do komentářů, pokud byste chtěli poslat šablonu), kde si každý pátek vygeneruju 5bodový checklist.
Odškrtnu si, co jsem udělal již během týdne a zbytek bodů dodělám. Nezabere to více než 30 minut. Většinou do 10.
Cílem je, abych měl jistotu, že se stále něco děje správným směrem a zároveň to šlo zvládnout i v náročných týdnech.
Konkrétní body budou pro různá podnikání rozdílné.
Vytvořte si takovou rutinu, kterou víte, že budete zvládat a která vám dává smysl. Hlavně si ale vytvořte nějakou.
Kdybyste si z celého článku neodnesli nic jiného, odneste si toto.
Slovo závěrem
Slovenský autor a ekonom Juraj Karpiš říká, že se ani nesnaží přidávat do svého života návyky a rutiny, o kterých již předem ví, že je nebude schopen udržet po zbytek života.
Je si dobře vědom síly skládaného úročení i neudržitelnosti složitých věcí.
A toho si chcete být vědomi i vy, při vašich marketingových snahách.
Proto mi dává obří smysl, přemýšlet o marketingu jako o čištění zubů.
Kromě smyslu mi to však dává i výsledky. Pokud vás to zaujalo, vyzkoušejte a dejte mi pak prosím vědět, k jakým výsledkům jste se dobrali touto metodou vy).
Díky, že jste dočetli až sem a
???? dejte mi vědět v komentářích, jak to máte momentálně s marketingem ve vašem podnikání vy?