Proč si vůbec takovou otázku klást? Důvod je jednoduchý, pravidelnost je jedním z nejjistějších způsobů, jak vyvést vaše stránky z internetového podsvětí a pomoci vaším článkům přeplout na prámě Cháronově bludný Acheron nedohledatelnosti.
Spoustu lidí vám bude tvrdit, že obsahu ala Neil Patel (obří kvantita obsahu) už bylo dost. Budou tvrdit, že je internet přehlcen články (denně jich vyjde dokonce 4,4 milionu) a měli byste se tedy zaměřit čistě a pouze na kvalitu.
Nevěřte jim.
I když chcete mezi kvantitou a kvalitou najít kompromis, tento kompromis se bude nacházet tím blíže kvantitě, čím více začínáte.
Pro inspiraci se můžete podívat, jak se vedlo mému blogu posledních 28 dnů, kdy jsem publikoval články:
I když jsou to malá čísla, trend je viditelný a SEO chce čas. Jsem přesvědčen, že když tento obrázek updatuju po 6 měsících, bude ve všech statistikách o 0 víc.
Ale vy mé domněnce věřit nemusíte, pojďme se podívat na pár reálných důvodů.
Proč se zaměřit na kvantitu (především ze začátku)
Představím tři hlavní důvody:
Kvantita jako průzkum
Pokud máte nové stránky nebo blog, s největší pravděpodobností netušíte, co vaše návštěvníky zajímá a o čem chtějí číst.
Nezjistíte to bohužel jinak, než tím, že napíšete různé články na různá témata a budete pečlivě sledovat co a jakou má odezvu.
Publikování příspěvku je iterace. Iterace s vaším publikem, které vám řekne, jestli daný příspěvek funguje či nikoliv. Získáte feedback.
Uspokojení algoritmického boha
Vyhledávací algoritmy mají rády, když se na stránkách neustále něco děje. A hádejte co, neustále publikovat nové, extrémně kvalitní články je nemožné. Pokud se tedy blogem neživíte a nemáte k ruce sehraný tým lidí, kteří vám s tvorbou pomáhají.
Nicméně psát “středně” kvalitní články, s tím, že na každý máte hodinu a napíšete jeden denně, je rozhodně možné.
Navíc po čase se můžete jen vrátit, článek rozšířit a zaktualizovat a algoritmický bůh je touto činností opět nadšen.
Tím narážíme na další zásadní věc i dnešní nekvalita, může být základem zítřejší kvality.
Teorie sazenic
Seth Godin někde mluvil o pampelišce. O tom, jak rozpráší tisíce semen, aby z pár z nich vyrostly pampelišky nové. A taky vždy vyrostou. Příroda je moudrá. Nerozpráší tři kvalitní semena, protože věří, že to bude stačit. Rozpráší tisíce (kvantita), aby byla pravděpodobnost, že některá vyrostou (kvalita) rovna téměř 1.
Rozhodně si můžete šanci na úspěch zvýšit. Například tím, že se nepustíte hned do psaní knihy, nýbrž zkusíte: napsat tweet (a pokud má úspěch) —> článek (a pokud má úspěch) —> megapost (a pokud má úspěch) —> ebook (a pokud má úspěch) —> knihu.
Nicméně to už je téma na jiný článek. Dnešní hlavní zprávou je, že
Dovolit si publikovat průměrný obsah je prvním krokem k tomu tvořit obsah skvělý.
A pojďme se podívat konečně na to, jak publikovat pravidelně.
Konkrétní tipy pro pravidelné publikování
Pokud vás téma zajímá do hloubky, vřele doporučuju knihu Turning Pro od Stevena Pressfielda, případně Atomic Habits od Jamese Cleara. Níže najdete tipy, které se nejvíce osvědčily mně.
Nastavení hlavy
Základem je nespoléhat na motivaci. Vytvořte si rutinu, věřejně se ke svému záměru přihlaste a vytvořte zkrátka takové prostředí, které vás bude k tvorbě motivovat.
- Vyberte si přesný den a čas, kdy budete příspěvek (pravidelně) publikovat.
- Vytvořte si rituál psaní a naplánujte si, kdy budete obsah tvořit (ráno?, v noci?).
- Buďte také specifičtí v tom, jaké programy budete na tvorbu používat.
- Oznamte svůj záměr okolí ať už veřejně (na Facebooku) nebo soukromě (přátelům)
- Můžete si také pořídit kalendář a dělat si každý den/týden křížek, abyste nepřerušili řetěz pravidelného publikování
- Klidně se s někým vsaďte o to, že neporušíte slib
Než se však do psaní pustíte, sedněte si a vysvětlete vaší hlavě, že opravdu není důležité, aby byl obsah “skvělý” a dokonce ani dobrý.
Důležité je, aby byl.
Pokud však budete vnitřně neustále tíhnout k dokonalosti, tak vás to dožene a s psaním brzy přestanete. Věřte mi.
Databanka nápadů – anglicky sweep file
Nedostatek inspirace v pravou chvíli je při pravidelném psaní a publikování luxus, který si nemůžete dovolit.
Čekání na inspiraci může být dobrou strategií pro umělce (podle některých, podle mě ne), my ale potřebujeme být spíše řemeslníci, kteří pracují, ať už “náladu” na práci mají či nemají.
Databanka nápadů je pak skvělým způsobem, jak si řemeslo usnadnit.
Stačí když si založíte dokument Google (nebo sešit), kam si budete sepisovat zajímavé nápady do budoucna.
V případě potřeby pak po zdroji jen sáhnete a vyberete něco, o čem se vám zrovna chce psát.
Osobně jsem si takovou databázi založil v Notionu, jelikož možnost databází, kterou Notion nabízí je na to extrémně vhodná.
Databáze vypadá takto:
Díky databance se mi nestane, že bych neměl “nápad” o čem psát. A když nemám čas, tak vyberu nějaké opravdu jednoduché téma a buď jen natočím krátké video, nebo sepíšu článek opravdu rychle.
Předepisování
Vaší psychice neskutečně uleví, pokud budete mít napsány a naplánovány k publikaci články na několik týdnů dopředu a budete mít psát další.
Dopisovat článek každý týden těsně před deadlinem je děs. A časem vás to vysílí. Ať už tedy píšete články, newslettery nebo posty na sociální sítě, vřele doporučuji psát je co nejvíce dopředu a plánovat jejich publikace pomocí plánovače.
Recyklace
Jako vydání článku počítám i aktualizaci staršího postu.
Tato strategie Vám pravděpodobně nebude příliš užitečná ze začátku, ale jakmile máte na blogu již nějaký obsah jde o tip k nezaplacení.
Mám spoustu článků (včetně toho, který právě čtete) jak něco udělat v daném roce. Když je článek z loňska, tak se jen podívám, co se od té doby změnilo. Článek aktualizuji. A vydám jeho novou aktualizovanou verzi.
Mým cílem je, aby zhruba polovina obsahu na mém webu byla takto “recyklovatelná”.
Nejen, že je článek jednoduché a rychlé aktualizovat. Navíc jej s každou aktualizací trochu vylepšíte, takže po 12 letech není daný článek jen 12 aktualizovaný. Je také 12 vylepšený a rozšířený.
A tím pádem je dobrá šance, že je opravdu skvělý.
To byly mé tipy na to, jak tvořit neustále nový obsah. Díky, že jste článek dočetli a dejte mi v komentářích vědět, jak to máte s tvorbou obsahu vy!