Texty na webu jsou zásadní. Rozhodují o tom, zda lidé budou na webu čas trávit, či nikoliv. Vedle clickbaitu je tedy představa textů vydělávajících peníze také realitou.
Co by tedy dobré texty na webu měly splňovat?
Především by měly udržovat lidi u čtení. Pokud lidi udržíte u čtení, udržíte je na svých stránkách. Pokud je udržíte na svých stránkách, Google uvidí zapojení a odmění vás lepšími pozicemi ve vyhledávání.
Co tedy můžete pro udržení čtenosti udělat?
Chytlavý nadpis
“Den, kdy díky vašim textům začnete plavat v penězích” je možná zvláštní nadpis, ale funguje.
Klikli jste na článek a čtete jej. Nadpis o tom rozhodl. Nadpis rozhoduje vždycky.
Nebudu mávat marketingovými, velice působivými čísly, ukazujícími, jak důležitý nadpis je.
Odkážu však na skvělý článek Scotta Adamse, kde si důležitost nadpisu člověk zažije (má to 4 odstavce).
Posláním však je, že byste se neměli bát strávit na nadpisu klidně třetinu času, který trávíte na článku celkově.
Vymyslete 20 nadpisů a vyberte jeden. Ptejte se okolí. Skladujte nadpisy odjinud, které vás zaujmou.
Vypadá to divně. Je to divné. Ale slibuju, že se to královsky vyplatí.
Údernost
Přemýšleli jste někdy proč je Stephen King tak úspěšný autor? Jedním z důvodů je, že píše krátké, úderné věty. V knize O psaní rozvádí proč to funguje.
My se prozatím spokojíme s tím, že to tak prostě je.
Krátké věty jsou čtivější. Zábavnější. Hezčí.
Navíc více zapojí čtenáře, který má kapacitu přemýšlet o obsahu, namísto sledování složité a komplexní větné struktury, jakou je například ta v této větě.
Pište krátce.
Bílé místo
Bílé místo je jako máslo na chlebu, čím více, tím lépe. Dobře, možná divný příměr, ale tím víc si jej zapamatujete.
Bílé místo je vašim nejlepším přítelem.
Využívejte jej hojně, často a všude. Obzvláště u dlouhých a komplexních článků.
Skenovatelnost
Lidé na webu nečtou. To je zásadní premisa. Váš obsah musí tuto skutečnost reflektovat, nikoliv s ní bojovat.
Pokud nejde během 3 sekund skrolování pochopit, o čem váš článek je, přepište jej.
- Používejte hodně nadpisů – respektujích hierarchii.
- Pište krátké věty, krátké odstavce.
- Využívejte odrážky, jako jsem je zrovna využil já
Uvidíte, že to nakonec bude bavit více i vás.
Vizuální návaznost
Používejte v textu malé “upoutávky”, které lidi u čtení udrží.
Existuje řada triků a způsobů, jak to udělat.
Jako například?
Třeba položením krátké otázky “Jako například?”. Nechtěl jsem vás naštvat, ale jak vidíte, opravdu to funguje!
Rozmanitost formátování
Jde o sestru skenovatelnosti. Nebojte se kurzívy, tučného písma a zmiňovaných odrážek.
- text to osvěží
- zpřehlední
- udělá skenovatelnějším
Používejte tedy možnosti formátování hodně a často!
Jednoduchost
Taky jste získali ve škole pocit, že dobré psaní = složité?
Složitost působí intelektuálně, ergo zavdává hodnotu danému textu díky dojmu, že jej napsal intelektuál, kterýžto je obecně považován za člověka chytrého, a jakožto člověk chytrý by měl v průměru tvořit obsah hodnotnější než člověk tendující spíše k radostem světským.
Možná vám přijde poslední věta “chytrá”, abyste ji však pochopili musíte se nadřít. A když se nadřete, zjistíte, že vlastně vůbec chytrá není.
Přesně tomu se chtějí texty na vašem webu vyhnout.
Pokud váš text nepochopí synovec ve 4 třídě, přepište to.
Tak jednoduché to je.
Délka alespoň 700 slov +
Google má rád obsáhlost. Různé studie opakovaně ukazují, že delší texty ve výsledcích vyhledávání válcují ty kratší.
Jsou témata, o kterých je napsat 700 slov hodně a jsou i témata, kde je to žalostně málo.
700 je však dobrý benchmark.
Snažte se vždy dosáhnout alespoň na tuto metu. Případně mít o 300 slov více než nejbližší konkurence.
Obsáhlejší články zajistí, že budete považováni za důkladný a důvěryhodný zdroj informací o tématu. A SERP vás odmění.
To byly základní tipy, jak můžete vaše texty zlepšit. Dejte mi v komentářích vědět, jakou zkušenost máte s texty na webu vy?