Zdeněk Nešpor včera přednášel na téma: Prioritizace v SEO a bylo to něco.
Níže se podělím o 5 nejužitečnějších vhledů, které si z jeho přednášky odnáším.
UX > SEO
Stejně jako musíte mít zboží na skladě, než otevřete novou prodejnu, musíte mít zvládnuté UX webu, než na něj začnete nahánět návštěvnost pomocí SEO.
Nejde o raketovou vědu. V podstatě „stačí“ aby byl web:
- srozumitelný,
- důvěryhodný,
- přesvědčivý,
- použitelný.
Zkrátka aby konvertoval. S tím souvisí i to, že konverze byste měli sledovat. Návod na to jak to jednoduše udělat v GA4 jsem sepsal zde.
Souhrnem: Než se pustíte do předplácení Collabimu, tak se spíše podívejte po copywriterovi a zaměřte se na to, abyste měli důvěryhodné reference.
Vidět naživo jak váš web zákazníci používají může být také zkušenost k nezaplacení.
Strategická partnerství jsou zlatým grálem SEO i businessu
Ať už děláte cokoliv, existuje dobrá šance, že někdo dělá komplementární věc a ze vzájemné spolupráce mohou obě strany těžit.
Zdeněk uvedl příklad:
Čistírna koberců X prodejna koberců, přičemž čistírna může prodejně posílat zákazníky s nevyčistitelnými koberci a naopak prodejna může čistírnu doporučovat jako ideální místo pro údržbu.
Osobně bych se pak vůbec nebál pokoušet se i o postavení celých ekosystémů. Kdy může třeba fyzioterapeut/ka navázat spolupráci s: blízkými sportovištěmi, lektory plavání, psychoterapeuty, výživovými poradci, prodejci ergonomických židlí a mnoho dalších.
Stále by mělo platit, že nedoporučíte nic, čemu nevěříte. I tak jsou ale možnosti pro spolupráce v podstatě neomezené.
Jen je navázat…
Myslete dopředu
„Bruslím tam, kde puk bude, nikoliv, kde je.“
– Wayne Gretzky (a vlastně i Zdeněk Nešpor)
Neustále se snažit dohnat ostatní je závod, který je velmi těžké vyhrát. A v první řadě možná i trochu nesmyslné běžet.
Mnohem zajímavější může být snažit se nacítit Zeitgeist a začít psát a publikovat o tématech, kde pozornost lidí teprve bude.
Alza.cz a.s. to dělá třeba tak, že má založené stránky a články o nových iPhonech dávno předtím, než se vůbec oznámí, že nové iPhony vyjdou.
Díky tomu má zabetonovanou pozici a konkurence už ji pak dohání jen s velkými obtížemi.
Dělejte to stejně.
Sledování jednotlivých pozic je fetiš, nikoliv SEO
Co dodat. Začínat ráno tím, že se podíváte, jak se vám změnily jednotlivé pozice je:
- zábavné,
- napínavé,
- jednoduché.
Nicméně i zbytečné (ne že bych to nedělal ????).
Nad algoritmy Googlu nemáme žádnou kontrolu a zabývat se (obzvláště) denní změnou pozic je trochu jako odvozovat svou náladu od počasí za oknem.
Mnohem lépe tedy uděláme, když si nastavíme dlouhodobou strategii, té se budeme držet a měření pozic jen sem tam využijeme jako validaci toho, že jsme na dobré cestě.
V jednoduchosti je síla
„Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat.“
– Antoine de Saint-Exupéry (a vlastně i Zdeněk Nešpor)
- 3 úkoly > 300 dílčích úkolů, každý s jinou prioritou a barevným štítkem
- 5 tématických celků > milionové klíčovky
- Google tabulka > ekosystém v ClickUpu
V jednoduchosti je síla. Navíc jsme v dnešní době natolik zahlceni vším, že bych klidně řekl, že v jednoduchosti je nutnost.
Čím je něco složitější, tím více se pravděpodobnost toho, že se to stane blíží 0.
Zjednodušujme, po vzoru stoiků, na neredukovatelnou jednoduchost.
Nemá to žádnou nevýhodu.
Ještě jednou moc díky Zdeňkovi za přednášku a spolku SEO jako Brno (Ivovi, Tereze, Martinovi, Miloslavovi a Kubovi) za uspořádání.
Disclaimer: Vše zajímavé a užitečné, co jste se v článku dozvěděli je zásluhou Zdeněk Nešpor (který i zrovna nabírá klienty ????), vše co vám přijde jako špatný humor, nepravda nebo SEO nesmysl je čistě zásluhou mé interpretace.