Ján Januška, zakladatel agentury Spotibo, včera v Brně vystoupil s přednáškou na téma „Jak v SEO nezaspat dobu a být kvalitní specialista”.
Osobně si z jeho přednášky odnáším především tři tipy.
SEO není specializace, SEO je obor
Ján dal k dobru řadu historek, které toto tvrzení ilustrují. Jeho slovy: „Seo je složité a lidé se často montují kam nemají. Berou si toho na sebe moc a neumí si říci o podporu.“
A hádejte, jak to může dopadnout…
Jindy se zase lidé, kteří vynikají v nějaké specializaci, třeba linkbuildingu, pletou do věcí, v kterých nevynikají absolutně, třeba analýzy klíčových slov.
A hádejte, jak to může dopadnout…
V neposlední řadě je problém, že řada lidí, kteří dělají SEO dlouho, se zároveň domnívá, že protože jej dělají dlouho = dělají jej i dobře. To však rozhodně platit nemusí.
Když člověk nevyhledává kritickou zpětnou vazbu, může se mu stát nepříjemná věc… nedostane se mu kritické zpětné vazby.
Ve výsledku to však odskáče klient, byť má specialista čisté svědomí, jelikož udělal vše nejlíp jak umí.
Zakončit můžeme opět parafrázováním Jána: „Nikdo nemůže umět všechno — největší profíci jsou maximálně T-shaped.“ Specializace v rámci SEO je nevyhnutelnost, nicméně řada specialistů to tak nevnímá.
A hádejte, jak to může dopadnout…
Procesy jsou nenahraditelné
Slovy Jána je SEO jako šachy:
- základní pravidla jsou jednoduchá,
- jde o hru s nulovým součtem
- a když někoho hra pohltí, otevře se mu nekonečná králičí nora pro zlepšování se.
Rozdíl je však v tom, že v SEO každý začíná s jinými figurkami (týmem, webem, klientem…). I proto jsou tak strašně důležité procesy a SOPs (standard operations procedures).
Což je dle Jána i důvod, proč zahraniční týmy globálních značek často dokáží rozdrtit lokální konkurenci.
Mají lepší procesy.
Ján se na procesy zaměřuje, co to jen jde. V agentuře mají přes 100 interních tréningů pro nové zaměstnance, napříč týmem používají chytré poznámky (metodou Zettelkasten viz třeba blog Elišky Šestákové) a hlavně do procesů zapojují aktivně i klienty.
Jediné, na co je potřeba dát pozor, tak aby v procesech nezapadla kreativita a nestalo se z nich jen zaškrtávání checklistů.
Když si nedáte pozor, tak vás natáhnou
Pokud jste klient poptávající SEO, je až žalostně jednoduché nechat se napálit:
- fakeují se hodiny,
- junioři dělají práci za seniory,
- specialisté přeprodávájí jednu klíčovku různým klientům a podobně…
Děje se to a Ján je z toho smutný.
SEO by nemělo být pro klienty až tak divokým západem, nicméně často je.
Jak se tomu tedy, dle Jána, lze bránit/co můžeme dělat pro to, aby to tak nebylo?
- Specialisté by měli být vždy maximálně transparentní a mluvit s klienty na rovinu
- Specialisté a agentury by se měli snažit empiricky vyhodnocovat přínos své práce (byť je to složité) a výsledky komunikovat s klientem
- Specialisté by měli mít pokoru a přiznat, když neví/ potřebují pomoci/ klient má nereálné požadavky.
Je to výzva, nicméně rozhodně stojí za to ji následovat.
Slovo závěrem
Na závěr Ján apeloval na specialisty a agentury, aby mysleli na cashflow a byť je klient na prvním místě, tak aby nezanevřeli ani na sebe/svůj tým. Protože nejlepších výsledků se často dosahuje, když jsou spokojeny všechny strany…
Pokud vás zaujaly myšlenky z Jánovy přednášky, nebo by vás třeba zajímala klasifikace klíčových slov v Open AI ????, neváhejte mu napsat na jan@januska.info.
Za přednášku patří velký dík Jánovi a za uspořádání spolku SEO jako Brno (Jakubu Rejnušovi, Martinovi Šimkovi a dalším…)