Jestli věříte, že SEO na WordPressu spočívá v zapnutí 1 pluginu, zklamu vás.
Není to tak.
Pokud má náš web vyskakovat ve vyhledávačích Google a Seznam na dobrých pozicích, musíme udělat řadu věcí. Některé zaberou chviličku, jiné déle.
Pojďme se podívat na 11 z nich, které věřím, že mají největší dopad.
Co vím o SEO a WordPressu? aneb proč byste mi měli věřit
Živím se tvorbou webou na WordPress posledních 5 let. Zároveň jsem aktivní jak v SEO tak WordPress komunitě a snažím se učit od chytrých lidí.
V neposlední řadě mám pak pár vlastních projektů, včetně tohoto blogu, který navštěvuje (v době psaní článku) okolo 200 lidí denně.
Tolik k mému pozadí a teď už pojďme na to!
1. Ujistěte se, že je povolená indexace
Zní to stupidně, ale po všech projektech, co jsem viděl, vězte, že vím, proč to říkám.
Občas vývojář při vývoji zaklikne zákaz indexace a zapomene nastavení změnit po spuštění webu.
Tím pádem se vám web do vyhledávače vůbec nedostane.
Au.
Proto se ujistěte, že tuto možnost nemáte zakliknutou.
2. Formát URL
Formát URL si nastavte na název příspěvku. S touto možností se nespletete prakticky nikdy.
Osobně ji využívám na všech webech.
3. Nainstalujte si SEO plugin
Pavel Ungr
„Dobře si rozmyslete jaký SEO plugin využijete, některé zdarma poskytují maximální komfort, někde stačí zaplatit málo a dostanete SEO na steroidech. Na Wordpressu se bohužel bez SEO pluginů neobejdete, v základu Wordpress moc neumí, třeba ani základ jako editaci titulku. Za mě doporučuji obecný plugin na SEO RankMath.
Osobně doporučuju RankMath SEO, který je zdarma a udělá vám vše potřebné. Už jen tím, že si ho nainstalujete a projdete jeho nastavením, se Vám na webu vytvoří sitemapa. A stane se pár dalších příjemných věcí, nicméně určitě budete chtít plugin ještě dokonfigurovat.
4. Nakonfigurujte si SEO plugin
V první řadě poctivě proklikejte instalačního průvodce, který na vás vyskočí po zapnutí pluginu.
Jakmile to budete mít, doporučuju nastavit hlavně Tituly a metadata, což je položka, která určuje, jak se budou stránky vašeho webu zobrazovat v SERPu.
Pokud vás zajímá podrobnější návod, tak ten můžete najít zde.
5. Dodržujte on-page SEO zásady
On-page SEO odkazuje k taktikám a postupům, které byste měli dodržovat v rámci stránek a příspěvků na vašem webu.
Je to téma na samostatný článek, proto vypíchnu jen pár věcí, které když dodržíte, tak se vyhnete největším chybám:
- Na každé stránce využívejte jen jeden nadpis H1
- Dodržujte hierarchii nadpisů ( H1 > H2 > H3) nikdy by tedy neměl být nadpis H3 hned po H1, nebo H2 jako podnadpis H3.
- Pište krátké, srozumitelné věty a snažte se v jednom odstavci držet jednu myšlenku
- Vynechte výplňové informace a věci, co nenesou žádnou informaci
- Když už využívate AI, tak po ní výstup alespoň pečlivě projděte a opravte
- Odkazujte na ostatní stránky v rámci vašeho webu
- Odkazujte i na relevantní zdroje mimo web (jen se vyhněte odkazům na konkurenci)
6. Nezapomínejte na obrázky
Tři hlavní zásady ohledně obrázků vnímám jako:
- Využívejte vlastní fotky namísto fotek z fotobank
- Obrázky využívejte hodně
- Vyplňte v rámci obrázků alternativní text a ani název neuškodí pokud bude smyslnuplnný.
Pokud nevíte, jak si vytvořit náhledové a ostatní obrázky na web, určitě doporučuji Canvu, která je i zdarma a je velice jednoduchá.
7. Mějte smyslupnou hierarchii webu a podpořte ji interními odkazy
Pomozte vyhledávačům pochopit váš web tím, že mu dáte smysluplnou strukturu.
V mém případě to například znamená, že ze stránky Služeb odkazuju na jednotlivé služby, které nabízím:
- Tvorba webových stránek
- SEO
- Správa webu
- Konzultace
Tato struktura pomůže Google lépe pochopit, co dělám a jak jsou které stránky důležité.
Další výhodou je, když se vám podaří hierarchie udržet i v URL adresách, například:
vojtechbruk.cz/sluzby/seo
A to abyste toho docíli nás vede k dalšímu krokuů…
8. Využívejte různé druhy obsahu a šablony pro ně
WordPress v základu využívá stránky a příspěvky. Je však velice dobrý nápad u těchto dvou typů obsahu nezůstat a vytvořit si vlastní druhy obsahu.
V praxi to znamená, že mám vlastní druh příspěvku třeba pro:
- Případovou studii
- Službu
- Online pojem
- Referenci
- Recenzi produktu
- Děkovací stránku a další…
To mi umožňuje mít specifické URL pro specifický obsah a také se mi pak jednoduše dělají různé šablony pro různý obsah, jak můžete vidět níže:
https://vojtechbruk.cz/darek/akcelerator-navstevnosti/ https://vojtechbruk.cz/pripadovka/supremedental/
Jak vytvořit vlastní druh obsahu?
Takový vlastní druh obsahu nejjednodušeji vytvoříte v ACF, když kliknete na “Typy obsahu” a přidat nový.
9. Využívejte strukturovaná data
Správně použitá strukturovaná data nejen pomohou vyhledávačům pochopit, o čem váš web je, ale také třeba obohatí už váš výsledek v Google:
O tom, co jsou strukturovaná data si můžete přečíst zde. V podstatě jde o kód, pro vyhledávače, který vložíte na stránku a který pomůže vyhledávači pochopit, o čem stránka je.
Strukturovaná data si můžete do velké míry nakonfigurovat už přímo v RankMath, tím, že kliknete na povolení této možnosti:
Pokud si je budete chtít vytvořit sami, můžete to udělat třeba v tomto jednoduchém generátoru, který je online a zdarma.
10. Používejte napříč webem drobečkovou navigaci
Drobečková navigace je jednoduchá funkcionalita, která dává vědět návštěvníkům webu, kde se zrovna v rámci struktury stránek nachází.
Ze SEO hlediska pak drobečková navigace propojuje celý web přes interní linky a hlavně pokud využíváte hierarchii tak všechny podřazené položky tímto linkem podporují nadřazenou položku.
—> Takže v praxi třeba všechny články automaticky obsahují zpětný odkaz na stránku blogu:
Pokud navíc využíváte RankMath, tak ten Vám drobečkovou navigaci i sám vygeneruje:
a následně stačí jen vložit zkrácený kód na stránky.
💡 Tip: Změňte si první úroveň v drobečkové navigaci z obecného názvu na název vašeho brandu:
11. Vyhrajte si se stránkami rubrik
Stejně jako je dobrý nápad využívat pro různý obsah různé šablony, platí to i pro stránky archivu tohoto obsahu.
Ukážeme si to na příkladu stránky rubrik.
Když si na většině WordPress webů kliknete na rubriku, tak uvidíte výpis článků z dané rubriky.
To bude vše.
Pokud však na stránku rubriky přidáme ještě nějaký textový obsah navíc, může to jednak dramaticky pomoct uživatelům získat cenné informace už na této stránce, především tím ale pomůžeme vyhledávačům, jelikož máme mnohem bohatší obsah.
A myslete na to, že všechny články v dané rubrice odkazují na archiv přes drobečkovou navigaci….
Výsledkem pak může být, že stránku rubriky dokážeme zarankovat na mnohem více kompetitivní klíčová slova, než na jaká bychom dokázali zarankovat článek nebo stránku.
Na ukázku se můžete podívat, jak vypadá stránky rubriky AI u mě na webu:
Slovo závěrem
Vzali jsme to trošku letem světem, jelikož každé z témat by určitě vydalo klidně na samostatný článek.
Věřím však v jednoduchost a to, že když se budete těchto zásad držet předběhnete ve vyhledávačích velkou část konkurence).
Tak SEO zdar! a dejte mi vědět, jakou zkušenost máte se SEO na WordPress vy?👇