Na volné noze jsem četl poprvé v roce 2019, když jsem začínal podnikat.
A od té doby ještě mockrát…
Mám takový zvyk , že si v knihách ohýbám stránky, které mě zaujmou nebo mi přijdou užitečné, abych se k nim mohl jednoduše vracet.
Knihu Na volné noze mám pozohýbanou tak, že v podstatě zdvojnásobila svůj objem. A právem se dostala na seznam 10 knih, které se snažím číst každý rok znovu.
Co je ale na knize tak speciálního?
Obsah knihy a její struktura
Představení Na volné noze si můžeme ulehčit tím, že zmíníme jednotlivé části a kapitoly, které v knize najdete.
Kniha je rozdělena do třech tématických částí:
- Podnikání
- Profesionál
- Know-how
Přičemž názvy jsou výmluvné. Začíná se obecným představením specifik freelancingu jakožto druhu podnikání s důrazem na české prostředí. První část se snaží odpovědět na otázku CO?. Následně se přehoupneme do toho, co jsou dle autora Roberta Vlacha předpoklady a společné jmenovatele lidí, kteří na volné noze uspějí. Druhá část odpvídá na otázku PROČ? Třetí a poslední část je pak asi nejpraktičtější částí z celé knihy a odpovídá na otázku JAK?
Strukturu považuji za povedenou, přičemž jsem ji dokázal obzvláště docenit jakožto nováček na volno noze. Pokud po knize sáhnete, jako člověk, co už nějakou dobu podniká, klidně bych se nebál přeskočit zrovna ke třetí části. Na druhou stranu, i když se v prvních dvou částech pravděpodobně nic moc nového nedozvíte, stále může jít o příjemnou možnost zapřemýšlet si nad vlastní kariérou a druhem podnikání, kterému se věnujeme. Osobně se tedy většinou zdržím i u této části).
Abyste si uměli představit obsah ještě trochu lépe, níže můžete najít jednotlivé kapitoly daných částí.
1. Podnikání
Nezávislí profesionálové
Tržní postavení
Dobré jméno
2. Profesionál
Klady a zápory
Předpoklady úspěchu
Podnikatelský záměr
3. Know-how
Osobní produktivita
Profesionální IT
Týmová spolupráce
Portfolio klientů
Cenotvorba
Vyjednávání zakázky
Jištění pohledávek
Web, blog a sociální sítě
Freelance marketing
Finance a prevence rizik
Sólování
Kapitoly nejsou povrchní a kde to dává alespoň trošku smysl, najdeme praktické tipy nebo názor z praxe od zkušeného profesionála.
Spousta kapitol jsou svým způsobem návody a pokud stojíte před nějakou konkrétní výzvou, s kterou nemáte příliš zkušeností (například si stanovit cenu za své služby), tak řízením se radami z knihy můžete ušetřit enormní množství frustrace a slepých uliček, které už za vás vyšlapali jiní.
Věřím, že odtud pramení i časté přání mnoha freelancerů, aby se jim kniha dostala do rukou dříve.
Dobrých praktik a mentálních modelů jsem si z knihy odnesl hromadu, pojďme se podívat 3 konkrétní.
Co hlavního jsem si z knihy odnesl?
Za netriviální přínos považuju už to, že vím, jaká témata kniha pokrývá a když dané téma zrovna řeším, třeba dumám, jak si lépe říkat o reference, tak knihu prostě otevřu a, i přes hromadu zpřehýbaných stránek :), najdu co hledám.
Z konkrétních věcí bych pak vypíchl:
1. Princip BATNA
Jde o pomůcku ve vyjednávání, kdy je BATNA (best alternative to to a negotiated agreement**)** názvem pro vaši druhou nejlepší možnost.
V praxi to znamená, že pokud máte i dobrou druhou možnost, máte mnohem silnější vyjednávací pozici, protože máte i alternativu když se nedomluvíte.
Kromě poučení, že je vždycky dobrý nápad mít nějakou solidní zálohu jsem si i uvědomil, že kolikrát jsem ji třeba i měl, jen jsem ji ve vyjednávání s klienty nevytahoval. Je důležité to nepřehánět, nicméně jde o jeden z nejsilnějších a nejúčinnějších nástrojů, které ve vyjednávání používám).
2. Naceňování
Nejde jen o druhy naceňování (hodinově/projektově/další verze), ale o celý proces, jak nad cenotvorbou a hodnotou Vašeho času přemýšlet.
Na základě knihy jsem překopal svůj ceník, zvedl sazby a začal klasické hodinové naceňování dost míchat s naceňováním projektovým.
A když chci jednou za čas svou cenovou politiku změnit (nebo zdražit), tipněte si, po které knize sáhnu, abych to udělal co nejlépe).
3. Síla networkingu
Tato rada vás nepřekvapí. Lidé nicméně potřebují více věci připomínat než učit. A to že jsem si vzal tuto radu „networkovat“ k srdci hodnotím jako jedno z nejvíce profitabilních rozhodnutí své dosavadní kariéry (které jde penězi těžko vyjádřit).
Od začátku jsem se začal plést okolo WordPress komunity, pořádat brněnské meetupy a nachomítl jsem se jako pořadatel k pořádání WordCampů.
Když jsem se pak začal zajímat o SEO, zvolil jsem úplně stejnou strategii a i tentokrát přinesla ovoce v podobě informací, práce a skvelých lidí, s kterými jsem v nepravidelném, leč o to vřelejším, kontaktu.
Závěrečný verdikt 9/10
Knihu bych s klidným srdcem doporučil každému, kdo chce jít na volnou nohu nebo už na ni je, ale chce svému podnikání udělat trošku interní audit.
9/10 dávám z důvodu, že preferuji informace nahuštěné, bez omáčky a kniha by mohla být za mě klidně trošku kratší (místy méně popisná). Neberu to však ani jako nevýhodu, jako spíš osobní preferenci.
Knihu rozhodně doporučuji.
Podnikání zdar!