Linkbuilding, neboli budování zpětných odkazů, je skvělým způsobem, jak pomoci vašim stránkám ve vyhledávání. Pokud se to vezme za správný konec… Pojďme se na to ale podívat od začátku.
Co je to linkbuilding?
Google považuje odkazy z různých míst na vaše stránky za hlasy, které říkají, že jsou vaše stránky kvalitní. Čím víc “kvalitních hlasů”, tím raději Google vaše stránky ve vyhledávání zobrazí.
Že jde však o mnohem širší činnost, než jen “získávání odkazů” dobře ilustruje definice linkbuildingu Filipa Podstavce:
Linkbuilding je kontinuální činnost, vedoucí k získávání strategických partnerů a umístění. Tyto aktivity mají za cíl lepší viditelnost webových stránek na místech, kde je potencionální zákazníci hledají.
Cíl a smysl linkbuildingu ilustruje dobře i Filipova ilustrace:
Zdroj: https://www.podstavec.cz/co-je-linkbuilding-a-kdo-je-linkbuilder/
Takže představu o co jde, bychom měli. Proč by vás ale měl linkbuilding vlastně zajímat?
Proč je linkbuilding důležitý?
Společnost Google potvrdila, že zpětné odkazy zůstávají jedním ze tří nejdůležitějších faktorů hodnocení ve vyhledávačích.
Jinými slovy: Pokud vám linkbuilding nepřijde důležitý, vaší konkurenci ano a podnikne kroky k jeho realizaci, s velkou pravděpodobností vás předběhne ve vyhledání. Což nechcete.
O jaké odkazy usilovat?
Není odkaz jako odkaz. Pokusím se sepsat 4 základní tipy, na které u získávání odkazů myslet.
1. Odkaz musí být kvalitní
Věřili byste více odkazu z webu affiliatetester.webnode.cz nebo aktuálně.cz? Přesně. Google to má úplně stejně.
Usilujte o odkazy ze známých, primárních domén, které vám samotným připadají důvěryhodné. Odkazy ze sociálních sítí, emailových podpisů, zvláštních internetových katalogů apod. příliš efektu nemají.
Podle Briana Deana z Backlinka může být jeden kvalitní odkaz silnější než 1000 nekvalitních.
Kvalita > kvantita. Jednoduché.
2. Zaměřte se na odkazy z příbuzných webů
Pokud píšete o klimatizacích, zaměřte se na odkazy z ostatních webů prodávající vybavení do bytu, elektroniku, bílou techniku… To jsou odkazy, které chcete.
Selským rozumem, i podle Google.
Naopak se vyhněte odkazům ze stránek s erotickými povídkami, zahradním náčiním nebo prodejem hrnců. Ve většině případů, by vám odkazy nejspíše neuškodily, možná i lehce pomohly, nicméně energie je konečná. A když už ji chcete napnout směrem k linkbuildingu, napněte ji tím správným směrem.
3. Získejte odkazy z autoritativních webů
Odkaz z webu Masarykovy univerzity má větší váhu než odkaz z vašich stránek vysokaskolazivota.cz, které jste si včera založili… Divné…
Jak můžete autoritu webu zjistit?
Způsobů je spoustu. Řada placených SEO nástrojů tuto funkci má. Pokud (zatím) takové nástroje nepoužíváte, můžete využít třeba rozšíření do Chromu MozBar, které vám autoritu stránky a domény zobrazí.
Nicméně hlavní pointou je, že chcete backlinky z kvalitních domén.
A kvalitní doménu poznáte často i očima, což je další skvělý nástroj zdarma).
4. Kontextuální a doslovné využití odkazu
Když už odkaz z nějaké domény získáte, snažte se, aby byl odkaz použit v kontextu a ve tvaru “pod kterým se snažíte rankovat”.
Jinými slovy vždy se snažte, aby byl váš odkaz použít takto:
Článek Jak prodat byt v roce 2022 na stránkách Honzy Szajtera je skvělýmí místem…
Naopak se snažte vyhnout:
*Článek: Jak prodat byt v roce 2022 na stránkách Honzy Szajtera je skvělým místem…*
nebo
Jak prodat byt v roce 2022 na stránkách Honzy Szajtera ZDE.
Google má rád kontext, pomáhá mu se na stránkách vyznat, dokonce se zdá, že i pouhé odkazy, které vás “zarolují” níže na stránky hrají roli. Snažte se mu tedy vyjít vstříc a používat odkazy správně.
Na co si dát u budování odkazů pozor?
U budování odkazů je dobré mít na paměti dvě skutečnosti, na které se hned podíváme.
Odkazy z více domén > Více odkazů z domény
Podle Backlinko studie význam odkazů z domény, která na vás už jednou odkazovala, s dalšími odkazy dramaticky klesá.
Zdroj: https://backlinko.com/hub/seo/backlinks
Odkazy jsou tedy důležité, nicméně jak ukazuje infografika – zda máte z jedné domény odkazů 5 nebo 12, příliš velkou roli nehraje.
Další Backlinko studie korelace umístění ve vyhledávačích ukázala, že počet webů, které na vás odkazují (nikoli celkový počet zpětných odkazů), koreluje s umístěním ve vyhledávači Google více než jakýkoli jiný faktor.
Zdroj: https://backlinko.com/hub/seo/backlinks
Souhrnem: Zaměřte se hlavně na budování nových odkazů, jejich počet z jednotlivých domén příliš velkou roli nehraje.
Doufám, že vám dal článek základní přehled o linkbuildingu. Dejte mi v komentářích vědět, jaká je vaše zkušenost s linkbuildingem!