WordPress Security: základní příručka dle přednášky Jana Drábka
První středu v měsíci jsme se sešli v útulném prostředí Živo u Palečka v srdci Brna na přednášce Jana Drábka:…
report z přednášky
Praha byla už odborníkovi na značky Pavlu Cahlíkovi malá, rozhodl se tedy přijet přednášet do marketingového srdce Evropy — Brna.
A dobře udělal.
Tématem byla synergie SEO a brandu, přičemž Pavel nezůstal své pověsti předního brandového specialisty niž dlužen.
I když se o značce často mluví jako o nějaké soft / neměřitelné entitě, brand (a přínosy dobré značky) lze rozhodně vyjádřit čísly.
Jen je to těžší.
Určitě tedy neplatí, že brand = reach a víra = to jediné, o co se může člověk při rozvoji značky opírat.
Pavel zmínil řadu sexy schopností, které může dobrá značka mít:
Aby však značka tyto své schopnosti rozvinula potřebuje jednak péči a především pak dlouhodobou strategickou vizi.
Vše však začíná… na začátku.
Na začátku je důležité zodpovědět si tři otázky:
Tyto otázky si může zodpovědět každá značka sama. A zatímco odpovědi na 1) a 2) naskakují lidem relativně hned, odpověď na třetí otázku už většina značek a jejich majitelů spíše nezná.
Pavel tedy často značkám pomáhá tuto odpověď hledat, přičemž odpověď na danou otázku je natolik důležitá, že z jejího nalezení může nesmírně benefitovat každý podnikatel/ka. A měli by se ji tedy snažit najít ať už s Pavlovou pomocí nebo bez.
Jakmile je značka vydefinovaná (zná odpovědi na otázky výše), může se nastavit tonalita, emoce a message, kterou chce značka předávat a také většinou už ví, kdo je její cílovka (nebo si to může z odpovědí na otázky výše odvodit).
Branding je ale strategický běh na dlouhou trať a práce tam tedy určitě nekončí. V životě značky se pak optimalizace často točí okolo třech základních oblastí, kterými jsou:
Každá z těchto metrik se týká jiných problémů a také nachází v jiné části marketingového trychtýře. V kostce je však především důležité vědět, co po značce chceme/co by měla dělat a na základě této informace pak již můžeme monitorovat, jak se jí to daří.
Být malou značkou je rozhodně velká výzva.
Je to těžší. Dražší. Složitější.
A není to jen dojem majitelů malých značek. V 70. letech objevil Willam McPhee tzv. Double jeopardy law, který popisuje skutečnost, že malé značky mají jednak mnohem méně zákazníků, ale tito zákazníci jsou jim také mnohem méně věrní (když někdo pije Plzeň tak častěji pije jenom Plzeň, zatímco když někdo pije malé pivovary, tak pije častěji pořád různé).
Co tedy s tím?
Pavlův recept je v radikálnějším pozicování a využití všech zbraní (autenticita, specializace, osobní přístup…), které velké značky nemají.
A jde to.
I proto se rád věnuje značkám jak malým, tak gigantickým.
Víc, než byste si mysleli.
Jakmile začneme na tvorbu značky nahlížet jako na průběžnou, strategickou disciplínu začneme překryvy celkem jasně vidět.
Nejen že data a podklady od SEO specialistů mohou výrazně pomoci brandovému stratégovi (Pavel třeba rád a často využívá jako podklad analýzu klíčových slov) ale víme i poměrně dobře, že silný brand může mít zásadně pozitivní vliv na SEO.
Například (moje anekdotálně podložené spekulace):
Dobrý brand se vyplatí.
A stejně tak se vyplatí dobrá práce na něm.
Značky mohou rozhodně začít sami a ve chvíli, kdy začnou přerůstat svůj vlastní stín, je možná dobrá doba na to, nechat si od někoho poradit / přinést čerstvou perspektivu.
Přičemž na základě přednášky mám pocit, že Pavel je rozhodně člověk, jehož perspektiva může zásadně pomoci jak malým, tak velkým značkám.
Díky!
Slidy: SEO jako Brno.pdf
První středu v měsíci jsme se sešli v útulném prostředí Živo u Palečka v srdci Brna na přednášce Jana Drábka:…