Investovat energii a čas do růstu vašeho newsletteru je dobrý nápad. V marketingu popravdě nenajdete příliš mnoho nápadů lepších. Díky newsletteru se odlišíte, má skvělou ROI a budujete něco, co vám změna algoritmu ani omezení od třetí strany nevezme.
Jak ale na to? Zkusil jsem vše možné, pojďme se podívat na 11 věcí, které se mi osvědčily nejlépe.
1. Patička emailu
U všech emailů, z kterých je relevantní lidem o newsletteru říkat, si přidejte odkaz na přihlášení do podpisu.
Když jsme už u toho, klidně si do podpisu přidejte i odkaz na blog/ článek na web. Vypadá to jako maličkost. A taky to maličkost je. Když ale uvážíte, kolik e-mailů posíláte (nemluvě o lidech, kteří si vaše emaily přeposílají), určitě to za tu minimální námahu stojí.
2. Vytvořte lead magnet
Lead magnet je “dárek”, který vašim potenciálním odběratelům nabídnete za to, že se přihlásí do vašeho newsletteru. Používat u e-mailového marketingu psychologii se obecně velice vyplatí.
Může to být
- ebook zdarma
- webinář
- rychlá konzultace
- pdf s 25 nejlepšími zdroji…
Cokoliv.
Nejde o to mít nejlepší lead magnet na světě. Sice se do něj vyplatí investovat klidně i absurdní množství času, ale ze začátku rozhodně platí: nějaký lead magnet > žádný lead magnet.
A věřte, že i když sepíšete ve Wordu 10 odkazů na zdroje a budete tento dokument nabízet jako lead magnet, vaším konverzím to zásadně pomůže.
Pokud mu pak ještě vytvoříte “obálku” v Canvě, a následně mockup, vaše konverze mohou snadno proletět stropem.
3. Zpropagujte lead magnet
Ohledně Lead Magnetu jsem viděl absurdně dobré kampaně, díky kterým po publikaci lead magnetu přibylo na list danému člověku 12 500 odběratelů. Viděl jsem ale také spoustu leadmagnetů (98 %), které neměli kampaň vůbec žádnou.
O spoustě lead magnetů se nedozvíte jinak, než přímo z daného webu, na kterém jsou nabízeny.
Není to chyba, ale je to škoda.
Na všech sítích, kde jste aktivní, tedy vřele doporučuju:
- Psát o tom, že nějaký lead magnet tvoříte, o čem bude, s čím lidem pomůže…
- Publikovat “reklamní post” oznamující vydání leadmagnetu, jakmile je hotový
Není potřeba nějaký obsah “tvořit”. Na to nemá nikdo čas. Obzvlášť, pokud zrovna připravuje lead magnet. Jde jen o to “dokumentovat”.
Pokud jde o ebook, můžete ukázat části textu, to stejné u videí. Je to trochu práce navíc, ale uvidíte, že tato práce se ve chvíli, kdy lead magnet vyjde, bohatě vyplatí.
4. Zasílání bonusového obsahu ke článkům
- Podívejte se, jakým článkům na vašem blogu se daří
- Vytvořte ke článku nějaký bonusový materiál (Checklict v Notionu, PDF, krátké video…)
- Vložte do článku jednoduché přihlášení do newsletteru, s tím, že přihlášeným se obratem zašle daný bonusový obsah
Doporučuji k tomuto účelu využít Mailer Lite, který umí přesně takovou automatizaci vytvořit. Zdarma.
U přihlašovacího formuláře se zaměřte hlavně na formulaci “přihlašovací věty”. Měla by být co nejvíce lákavá a obsahovat příslib, co danému člověku pomůže vyřešit.
Opět si můžete pomoci i mockupem a grafikou z Canvy.
5. Offline
- Řekněte člověku, že máte newsletter
2. Zeptejte se jej, zda by měl zájem o odběr
3. Zapište si jeho e-mail a následně jej ručně přidejte na seznam vašich odběratelů
Možná jste si všimli a přijde vám divné, že neposíláme daným lidem žádný link, ani se je nesnažíme na list dostat online.
Bereme svůj vysoce ceněný čas a trávíme jej zapisováním a následným ručním přidáváním odběratelů na list.
Proč?
Protože se to neskutečně vyplatí.
Ať už vezmete jako proxy klasickou (těžko ověřitelnou) poučku, že 1 odběratel = 1 USD/měsíc nebo si přečtete knihu Perennial Seller Ryana Holidaye – zjistíte, že to tak opravdu je.
Pokud mi nevěříte a kniha vás také nepřesvědčila, zkuste to na 3 měsíce sami na sobě a vašem listu.
Následně mi dejte vědět, jakou máte zkušenost. I když bych si výsledek klidně troufl tipnout :).
6. Dejte část svého obsahu za emailovou bránu
Co to znamená?
Vaši návštěvníci neuvidí celý obsah, pokud si jej nenechají zaslat na email/nepřihlásí se do newsletteru.
V případě tohoto článku by to mohlo vypadat tak, že prvních 7 tipů by bylo klasicky veřejně dostupných. Abyste však dostali další 4, museli byste si je nechat zaslat na mail/přihlásit se do newsletteru.
Jde o skvělou strategii, jen je potřeba ji používat uměřeně. Balancujte mezi tím, aby lidi nebyli odrazeni, tím že píšete “jen za email” (až moc obsahu za branou), ale na druhou stranu jim přišlo, že bonus za “přihlášení do newsletteru stojí” (není toho za branou příliš málo).
Jakmile se vám povede nastolit tuto rovnováhu, máte vyhráno.
7. Kvízy, audity, měření
Jako lidé se milujeme testovat, měřit, porovnávat.
Jsme už prostě takoví.
Pokud máte alespoň trochu možnost cokoliv z tohoto na webu poskytnout, udělejte to.
- Kvíz: 10 SEO otázek, které odhalí, jestli máte na to, obsadit první místo na Google
- 5 anglických výrazů, které říká špatně 98 % čechů, patříte mezi ně?
- Test: 3 primitivní účetní otázky, které odhalí, jestli máte na to se účetnictvím živit.
Princip chápete…
Můžete lidem ukázat výsledky a nabídnout možnost zaslání doplňujícího obsahu na mail (správné odpovědi, tipy, jak se zlepšit, aby v testu uspěli apod.).
Můžete být také méně “přátelští”, a pokud lidé budou chtít znát výsledek, tak musí zadat e-mail, na který jim jej pošlete.
Získáte více emailů, nicméně za cenu toho, že řadu lidí naštvete (nechci dát mail a ztratil jsem 3 minuty vyplňováním něčeho, čehož se nedozvím výsledek) a spoustu adres nebude příliš kvalitních.
Tak jako tak, vřele doporučuji taktiku kvízů vyzkoušet. Budete překvapeni, kolik odpovědí (leadů) se vám může přikutálet.
Využít se dají různé online možnosti, kde kvízy tvořit, přičemž seznam těch zdarma najdete třeba tady.
8. Pasivní potenciál sociálních sítí
Přidejte link na přihlašovací stránku do newsletteru také na své sociální sítě.
- Do “about” částí profilů
- Na Facebooku a Pinterestu lze newsletter přihlašování nastavit přímo tak, že aby se lidé přihlásili, tak ani nemusí opouštět stránku dané sociální sítě
- Pokud máte opravdu kvalitní leadmagnet, můžete je představit na fórech (reddit + oborové)
Možnosti jsou neomezené. Obecně platí, že čím více touchpointů (míst, kde na vás/váš newsletter mohou lidé narazit), tím lépe.
9. Přidejte opt-in formulář do patičky a na stránku “o nás”
Sebevysvětlující.
Příliš odběratelů vám tato místa nejspíše nepřinesou, ale když vezmeme v potaz, jak cenný každý odběratel je, určitě stojí za to to udělat.
10. Používejte reference i pro svůj newsletter
Pokud máte již newsletter, který někdo čte, neváhejte poprosit vaše fanoušky o “referenci”.
Tyto reference pak můžete vystavit na přihlašovací stránce k newsletteru.
Není jich potřeba moc. Vyberte 3 nejlepší. Pokud máte možnost získat reference od někoho oborově relevantního, tím lépe (tito lidé ocení backlinky z reference na jejich web).
Tak jako tak, reference na stránky s přihlášením k newsletteru rozhodně patří.
11. Dejte lidem možnost newsletter ochutnat
Tohoto se dá nejlépe dosáhnout tím, že zpřístupníte lidem pár posledních vydání (nebo všechny) bez nutnosti se přihlašovat k odběru.
Na stránce přihlášení k newsletteru můžete tedy přidat archiv.
Druhou možností je pak část newsletteru, nebo jednou za čas celý, publikovat na jiných platformách
Pokud je váš newsletter dobrý, uvidíte, že to bude fungovat. A opět je to věc, které lze dosáhnout s minimem investovaného času.
Díky za přečtení! A dejte mi v komentářích vědět, který z tipů byste chtěli vyzkoušet u sebe na stránkách vy!