Kanva se správně v angličtině jmenuje Canva a již jsem o ni psal jde o jeden z nejužitečnějších grafických programů, které používám.
V tomto článku vám Kanvu představím a podíváme se na to, co kanva umí.
Co je to Kanva a jak ji využít k vaší propagaci?
Kanva je jednoduchý grafický editor. Je velice jednoduchý na pochopení, ovládání a zvládne toho opravdu spoustu.
Pokud byste chtěli strukturovanější úvod, můžete se podívat na kurz Canva pro začátečníky na platformě Kurzeo.
K čemu Kanvu využívám?
- Tvorba pinů na Pinterest
- Grafika pro všechny sociální sítě
- Náhledové obrázky
- Úpravu fotek (odebrání pozadí – ořezání, filtry, rámečky…)
- Generování obrázků pomocí AI
Proč Kanva a ne Photoshop?
Čím se snaží být Elementor ve světě webů, tím se snaží být Kanva ve světě grafických editorů.
Jednoduchý nástroj, který můžete rychle ovládnout a ušetří vám desítky hodin. Když navíc víte, co chcete udělat, tak to zvládnete i víceméně sami – bez nutnosti profiesionální pomoci.
Paretovsky bych řekl, že Canva má 10 % funkcionality Photoshopu, se kterou uděláte 90 % práce (samozřejmě pokud jste běžný uživatel, ne grafik).
Proč ji (někteří) grafici nesnáší?
Pokud jste někdy spolupracovali s nějakým grafickým designerem a zmínili před ním Canvu, možná odešel z místnosti, protočil oči nebo se jen sarkasticky zasmál.
Stejně jako někteří fotografové lezou z kůže z foto profilů na Instagramu, kde fotí lidé na mobil a špatně, lezou někteří grafici z kůže z “Canva grafiků”. S vaničkou však často vylijí i dítě.
Řada grafiků není zrovna dvakrát nadšená, jelikož Canva demokratizuje přístup k tomu, co se museli oni sami tvrdě učit ve Photoshopu. Ok.
Na druhou stranu dobří grafici si s Kanvou hlavu nelámou. Vědí, že skill nelze outsourcovat na žádný nástroj. Jinými slovy, když lidé nevědí, jak grafický obsah tvořit (neznají principy, zákonistosti, postupy), tak jim Canva nepomůže.
Často naopak. Pro dobré grafiky je pak Canva hlavně možností, jak využít své schopnosti (například vytvoří klientům hezkou šablonu, na které stráví desítky hodin a klient už šablonu v Canvě jen plní…).
Dobrý grafik vás tedy nebude za Canvu peskovat. Aspoň dle mého názoru. Pomůže vám spíše s tím si ji ochočit tak, aby byla dobrým sluhou, nikoliv zlým pánem.
Na co si dát pozor?
Kanva je populární nástroj. Canva má šablony. A vy už víte, kam to směřuje…
Čím více lidí Canvu používá, tím častěji budeme vídat na sociálních sítích a jinde stále ty stejné šablony příspěvků.
Proto bych doporučil před tím, než začnete Canvu naplno využívat, buď konzultaci s grafikem, který by vám pomohl s přizpůsobením/tvrobou vlastních šablon, nebo alespoň šablony přizpůsobit vaší značce (barvy, písmo, fotky…), abyste zbytečně neztratili důvěryhodnost používáním stejných šablon jako řada konkurence.
Kolik Kanva stojí?
Kanva nabízí verzi zdarma. Prémiová verze pak stojí $12.99 (asi 320 Kč) měsíčně nebo $11.99 (asi 290 Kč) měsíčně při roční platbě.
*Kde přišli v Canvě na to, že ušetříte ročně 23 %, když ve skutečnosti ušetříte asi 8 % (ročně zaplatíte $144 namísto $156 při měsíčních platbách) netuším.
I proto mám Canvu v předplatném měsíčním a vím, že ji můžu kdykoliv zrušit.
Pokud jste náhodou studentem (nebo nějakého studenta znáte:), můžete Canvu získat na rok zdarma v rámci GitHub packu.
Zhodnocení
Canva je za mě skvělá a vřele ji doporučuju. Je to však stále jen nástroj. A kvalita nástroje záleží často dost na tom, kdo a jak jej používá. Proto doporučuji vaše výtvory (pokud nejsou vyloženě pro hobby projekty) s někým zkonzultovat předtím, než je pošlete do světa.
Pokud byste nikoho takového kolem sebe neměli, klidně to přijďte zkusit na náš Discord.
Šťastné tvoření a dejte mi v komentářích vědět, jak to máte s Canvou vy!