Reference (testimonial) je obchodní doporučení. Mají na rozhodování zákazníků obří vliv, proto stojí za to vynakládat maximální úsilí na sbírání pozitivních referencí.
Kde můžete reference sbírat
Reference můžete sbírat víceméně kdekoliv:
- Facebook,
- Google my business,
- Vaš web,
- Oborové katalogy
To všechno jsou místa, kde je můžete sbírat. Zde pak platí čím víc, tím lépe.
Optimální pak je, když se vám povede zákazniky motivovat k tomu, aby vám dali stejnou referenci na více míst.
Jaké jsou znaky dobré reference?
- Délka tak akorát
- Je důvěryhodná (jméno, fotka, veřejný profil)
- Je napsána srozumitelně
Toto je základ, kterého se můžete do začátku bez obav držet.
Jak podpořit zákazníky v tom, aby vám referenci dali?
Způsobů je mnoho, můžete například:
- nabídnout něco na oplátku
- zákazníkům reference předepisovat
- zautomatizovat proces “poptávání referencí” například pomocí emailového marketingu
Způsobů je celá řada. Pokud vás téma zajímá více, mrkněte na článek Jak docílit skvělé reference.
Slovo závěřem
Reference jsou úhelným kamenem úspěchu v online i offline světě. Nicméně jako každý marketingový kanál nesou svá specifika, která je dobré pochopit a brát v úvahu. Díky obří síle, kterou reference mají se však nemusíte obávat, každá minuta kterou investujete směrem k jejich optimalizaci se vám bohatě vrátí.
Dejte mi v komentářích vědět, jak to vidíte s referencemi vy?
1 komentář
Richard Polák
Tohle ale nejsou reference, nýbrž recenze. Reference, referenční zakázky jsou např. ukázky tvorby – také by se to dalo (s trochou tolerance) nazvat jako portfolio. To si organizuje ta která firma dle svého uvážení s čím se chce pochlubit. Recenze (hodnocení) pak dávají zákazníci tak, jak je popsáno v článku 😉